Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Bokföra kassa som inte är min? 2012-01-08 14:35
Hej igen,

fick så bra hjälp för några dagar sedan så jag provar en till fråga som jag inte lyckats reda ut på något bra sätt.

Enskild firma, fakturametoden.

Jag säljer en del saker som kommisionär åt ett annat företag. Denna försäljning är allt jag säljer - d v s ingen "egen" försäljning där jag köper in och säljer vidare. Produkterna är det andra företagets tills de är sålda och jag redovisar försäljningen direkt till det andra företaget direkt efter försäljningstillfället och sätter in pengarna direkt på deras konto.

Detta blir ju ingen försäljning som ska momsredovisas för mig, så hitills har jag gjort så att jag bokfört det genom att debitera min kassa och kreditera kortfristiga skulder när jag sålt och sedan debitera kortfristiga skulder och kreditera eget kapital när jag betalt (betalar via eget bankkonto och tar sedan ut pengarna som kontanter ur kassan och debiterar då naturligtvis eget kapital och krediterar kassan).

Det känns spontant som att jag "bara bokför för sakens skull", detta är ju inget som påverkar resultatet för mitt företag (resultatpåverkan kommer först när jag fakturerar det andra företaget för provision). Skulle jag helt kunna strunta i dessa verifikationer? D v s ta pengarna (bara kontanthantering, ingen kortbetalning), stoppa i plånboken och betala det andra företaget från mitt privata konto utan att bokföra något?
 Skrivet av:  Peter IP: 80.216.23.97



Svar: Bokföra kassa som inte är min? 2012-01-08 17:15
Jag tycker ditt förslag till hantering är helt OK. Blanda inte in företagets konton överhuvudtaget (förrän vid fakturering av provisionen förstås).
 Skrivet av:  Tore IP: 213.65.162.102



Svar: Bokföra kassa som inte är min? 2012-01-08 17:24
Tack Tore, du är min nya idol :-)

Det som gör mig lite osäker är - om jag byter metod nu vid årsskiftet - finns det då någon "risk" att någon (skattemyndigheten) har synpunkter på det vid ev revision? De kan ju då se att jag varit väldigt noggrann tidigare med balanskontona.

Just nu ligger jag under alla krav på kassaregister - funderar bara på vad som händer om jag så småningom omsätter mer och måste ha kassaregister - då kan jag väl inte skippa verifikationerna?
 Skrivet av:  Peter IP: 80.216.23.97




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 7 =