Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

artikeltext 2012-01-24 18:51
Hej, håller på att lägga in nya artiklar i reigstret (första artiklarna). när jag skriver in art.nr så försvinner rutan för artikeltext . Kan heller inte skriva texten först eftersom art.nr inte finns.
 Skrivet av:  Linus S IP: 195.67.240.206



Svar: artikeltext 2012-01-24 19:05
Hoppas du inte tar illa upp, men får jag ställa en motfråga:
Varför kan du inte, så som systemet vill, börja med att ange artikelnummer?

I alla faktureringsprogram måste du ha ett nummer på varje artikel. Om du anger artikelnumret så kommer du i nästa steg att kunna ange artikeltexten. Ta det i tur och ordning helt enkelt.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.228



Svar: artikeltext 2012-01-24 21:00
Det är ju det jag gör. jag börjar med art nr, då försvinner rutan för artikeltext, samt att jag inte kan tabba mig fram
 Skrivet av:  Linus s IP: 195.67.240.206



Svar: artikeltext 2012-01-24 23:35
Häpp!
Jag gissar att Unicell missuppfattade din undran.
Jag provar förklara istället.... (Ursäkta mig, Unicell!)

När du börjar skriva in ett artikelnummer händer följande:
Ett visningsfält öppnas! Systemet börjar nämligen med att kolla om det finns snarlika artiklar/artikelnummer och presenterar dem för dig så att du skall kunna se vilka artikelnummer och texter som är upptagna och ger dig möjlighet att välja snarlika nummer och texter för snarlika prylar.
Eftersom du inte har en enda artikel registrerad så blir visningsfältet tomt!!!

När du vet vilket artikelnummer du vill ha som första artikel, skriver du helt sonika in det (visningsfältet är öppet och är tomt), du trycker på TABB och visningsfältet försvinner. Artikelnumer finns kvar i inmatningsfältet och inmatningsmarkören är nu flyttad till rutan för atikeltext. Skriv in lämplig benämning på din artikel, TABBA vidare till nästa fält (moms o.s.v.) och avsluta med att spara.


Fungerar det bättre för dig med den förklaringen?


/ Lars Bergström
/
/ Nöjd Unibas-användare...
/ ..men med ett busgammalt Unibas som jag nu kollade uppförandet med...
/ Jag kan ha fel...
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.64.251.182



Svar: artikeltext 2012-01-25 13:39
Detta händer för mig. När jag skriver första bokstaven i det art.nr jag vill ha försvinner rutan för art text, inget visningsfält öppnas. Jag kan skriva art.nr, pris, enhet men inte någon text till art.nr. för att förflytta mig till olika fält måste jag klicka med musen.
 Skrivet av:  Linus s IP: 194.192.22.33



Svar: artikeltext 2012-01-25 15:00
Du måste först skriva in ditt artikelnummer eller namn och därefter SPARA. Nu finns det inregistrerat! Du får sedan gå in på nytt, skriva delar eller hela artikelnumret/namnet. Nu kommer alla fält upp och du kan lägga in konton, text, m.m. När du är klar, klicka på SPARA.
 Skrivet av:  Åke IP: 213.113.208.81



Svar: artikeltext 2012-01-25 18:01
Problemet löst

Talade med supporten tidigare och det var som du sa Åke, fast det gäller bara på första artikeln. tydligen en bugg sa dom.
 Skrivet av:  Linus s IP: 195.67.240.206




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 7 =