Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Svar: Kundfakturor i seperat program 2012-01-26 14:27
Konto 1510, Kundfordringar är ju låst till programmets fakturahantering.
Det är dock inget som hindrar att du skapar ett eget konto ex.vis 1511, Kundfordringar manuella (eller annat lämpligt namn), som du sedan sköter mer manuellt via Övrig bokföring, såväl när du registrerar fakturor som betalning. Artiklarna får du kontera direkt mot aktuellt konto. Som verifikation bör den aktuella fakturakopian med fakturanummer räcka. Några kunder behöver du inte lägga upp. Har du ett bra faktureringsprogram sköter det förhoppningsvis kundreskontra och skapar bokföringsunderlag?
Annars blir det som sagt lite mer manuellt pyssel, men det går ju :)
 Skrivet av:  Tore IP: 213.65.162.102



Svar: Kundfakturor i seperat program 2012-01-26 14:27
Konto 1510, Kundfordringar är ju låst till programmets fakturahantering.
Det är dock inget som hindrar att du skapar ett eget konto ex.vis 1511, Kundfordringar manuella (eller annat lämpligt namn), som du sedan sköter mer manuellt via Övrig bokföring, såväl när du registrerar fakturor som betalning. Artiklarna får du kontera direkt mot aktuellt konto. Som verifikation bör den aktuella fakturakopian med fakturanummer räcka. Några kunder behöver du inte lägga upp. Har du ett bra faktureringsprogram sköter det förhoppningsvis kundreskontra och skapar bokföringsunderlag?
Annars blir det som sagt lite mer manuellt pyssel, men det går ju :)
 Skrivet av:  Tore IP: 213.65.162.102



Svar: Kundfakturor i seperat program 2012-01-26 22:42
Om du vill att fakturan ska registreras som fordran för att senare bokas bort vid betalning, ja då är det "kontantmetoden" som du ska använda istället för fakturametoden. Nog tycker jag annars att det blir onödigt arbete med att bokföra fakturorna. När dessa skrivs ut från ditt faktureringsprogram, så kan man enkelt bokföra en fakturalista som underlag. När fakturorna betalas däremot, blir det lite mer krångel. Du måste då gå in och bokföra varje faktura exklusivt mot kundfordringar.

Självklart är det betydligt enklare om UNI_BAS också sköter kundreskontran. Har du så pass många fakturor som du nämner, kan det vara smart att också skaffa kravbrevsrutin och räntefakturering för att spara ännu mer tid.
 Skrivet av:  Åke IP: 213.113.208.81



Svar: Kundfakturor i seperat program 2012-01-26 23:35
Jag tillhör ju inte dom som förordar kontantmetoden (och det gör ju inte UNICELL heller, men möjligheten finns). Varför menar Åke att den SKALL användas?
Frågeställaren VILL ju använda fakturametoden och VILL ju av något skäl fakturera med ett annat faktureringsprogram, (som förhoppningsvis är så bra att det innehåller kundreskontrahantering, kravbrevsrutin, räntefakturering samt generar bokföringsorder).
Jag fakturerar själv i ett annat program. Det gäller medlemsfakturering, och att fakturera via UNI_BAS skulle bli MYCKET omständigt. Att bokföra i UNI_BAS enligt metoden jag angivit ovan fungerar däremot utmärkt. Genererad bokföringsorder gör att jag inte behöver bokföra fakturavis, varken vid registrering eller betalning.
 Skrivet av:  Tore IP: 213.65.162.102



Svar: Kundfakturor i seperat program 2012-01-28 00:32
Det låter väldigt omständigt att fakturera i ett annat program och sedan bokföra i UNI_BAS. Jag fakturerar själv ca 600 medlemsfakturor om året. Varför just medlemsfakturering skulle vara MYCKET omständigt i UNI_BAS är för mig fullständigt obegripligt. Visserligen har jag också UNI_BAS orderhantering som underlättar.

Frågeställaren nämner inte något om någon form av automatgenerering i sitt faktureringsprogram. Jag har därför utgått från att denna funktion inte finns implementerad. Det innebär en hel del manuella moment som enligt min mening blir dubbelarbete. Kontantmetoden torde därför vara ett enklare sätt i detta sammanhang. Därmed inte sagt att det är att rekommendera.
 Skrivet av:  Åke IP: 213.113.208.81



Svar: Kundfakturor i seperat program 2012-01-28 11:00
Självklart utgår var och en utifrån sina erfarenheter.
Det enda jag ville svara Markus var, att om man så önskar, går det alldeles utmärkt att utan alltför stora problem fakturera i valfritt program och bokföra i UNI_BAS. Jag har själv goda erfarenheter, och angav en metod.
Angående den aktuella medlemsfaktureringen är kanske arbetskrävande en bättre beskrivning än omständigt (eftersom det finns ett specialdesignat faktureringsprogram för ändamålet som gör faktureringen mycket enkel).
Det blev visst en debatt mellan och Åke och mig...
Hoppas Markus följer den och berättar hur han löser sitt problem :)
 Skrivet av:  Tore IP: 213.65.162.102



Svar: Kundfakturor i seperat program 2012-01-30 20:16
Debatt och debatt...Jag vill säga att jag har den största respekt för Tores inlägg, men när man får fakta så är det lättare att förstå. Specialdesignat faktureringsprogram avfärdar man naturligtvis inte hur som helst och ett fakturaprogram online förklarar en hel del hur Markus tänker. Det är helt Ok!

Det viktiga är att vi har en kommunikation och efter några inlägg börjar pusselbitarna falla på plats. Trevligt när folk blir nöjda och glada och allt fungerar!
 Skrivet av:  Åke IP: 213.113.208.81




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 9 =