Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Bokföra från privatpersoner 2012-02-19 18:19
Videorna är väldigt bra på denna sida, i programmet kan man välja en väldans massa olika konton vid olika transaktioner, men det framgår inte hur man går tillväga, måste jag ringa min bank och öppna 100 olika konton? Är det något särskilt bankkonto jag behöver till ett företag? Räcker det med ett kontonummer ?

Och till fråga 2:
Om jag säljer en tjänst till en kund och får betalt direkt i handen, hur skriver jag in det i programmet? Varje enskild kund har ju inget kundnummer.

Tacksam för svar
//Patrik
 Skrivet av:  Patrik IP: 83.249.184.74



Svar: Bokföra från privatpersoner 2012-02-19 18:50
Det kan rekommenderas att du läser vår lilla bokföringskurs "Lär dig bokföring på 20 minuter". Ingen lär väl där missa att få förståelse för detta med "konton".

Din fråga 2. Den frågeställningen gäller ju alla faktureringsprogram. I UNI_BAS kan du lösa detta genom att lägga in en kund med t.ex kundnummer 99. Använd sedan den kunden för alla sådana kunder där du inte vill lägga in en post i kundregistret.

Det finns annars också en tilläggsmodul som heter "Strökundshantering". Med den modulen kan man fakturera just "strökunder" som man då slipper lägga in i sitt kundregister. Modulen kostar 400:-kr (engångsavgift)
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.228



Svar: Bokföra från privatpersoner 2012-02-20 00:15
Det där med kontonummer...
En lite småkul missuppfattning, men alls ingen ovanlig tankevurpa. Du är i gott sällskap!

Bokföringskontonummer har inte något med bankkontot att göra. Det som i bokföringsvärlden kallas kontonummer är bara ett standardiserat nummer för att slippa skriva klartextförklaringar som till exempel "kostnader för förbrukningsinventarerier", "bilutgifter", "lönekostnader" "Kassatillgång", "Momsskuld", "Banktillgodohavanden" o.s.v. Då är det smidigare att använda nummerbeteckningar, så kallade "kontonummer", istället.

När det gäller bankkonton:
Du behöver nog bara ett enda bankkonto. Tillgodohavanden på det bankkontot noteras som en tillgång på bokföringskontonummer 1930 (eller som det heter i klartext "Tillgångar, Kassa och Bank, Företagskonto/checkkonto/affärskonto").

/ Lars Bergström...
/ ... också jag var en gång i tiden en nybörjare...
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.64.251.182




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 3 =