Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

fakturabetalning till utländsk leverantör 2012-02-22 17:09
Hej.
Jag har en leverantör ( Utanför EU) som jag får varor ifrån. Nu vill jag registrera fakturan och redovisa fakturabetalningen. Problemet är att summan är på anna valuta än skr. Hur redovisar man sådana faktorer?
m v h
Patris
 Skrivet av:  patris IP: 81.224.158.236



Svar: fakturabetalning till utländsk leverantör 2012-02-25 22:26
Jo du betalar väl fakturan med SEK genom din bank och då får du ju veta hur många SEK banken drar för att betala den aktuella fakturan, det är detta du ska bokföra.
 Skrivet av:  Åke IP: 213.113.208.81



Svar: fakturabetalning till utländsk leverantör 2012-02-26 13:16
Ett gott råd: anmvänd tilläggsmodulen " valutor ". Fungerar alldeles förträffligt och Du får en korrekt bokföring.
 Skrivet av:  Bush IP: 90.224.7.136



Svar: fakturabetalning till utländsk leverantör 2012-02-27 12:25
Det är ju så att vi UNI_BAS användare lätt glömmer att Unicell faktiskt har en hel rad med program som innehåller betydligt mer avancerade funktioner än vad UNI_BAS har. Visserligen börjar det då av naturliga skäl, kosta pengar och jag kan nästan gissa att man kan få lite "skräddarsydda" tillämpningar om man vill betala för detta.
Jag tycker Patris borde ringa Unicell och diskutera hur man jobbar och hur man vill att ex.vis importfaktureringen ska fungera och få ett förslag på vilken tillämpning som kan passa bäst för sitt företag.

UNICELL´s kommentar:
En förträfflig "bifunktion" i vautamodulen är att man kan ha ett s.k. valutakonto i sin redovisning. På valutakontot kan man behålla en viss valuta och periodvis göra valutajusteringar på detta konto.
Valutamodulen kostar 400:- kr + moms i engångsavgift.
 Skrivet av:  Åke IP: 213.113.208.81




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 9 =