Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Ta över bokföring 2012-03-02 12:15
Hittills i min enskilda firma har jag bara skött faktureringen själv och sen skickat alla papper till en som skött bokföringen. Men nu vill jag göra det löpande själv, och frågan är då, eller frågorna;
Är det bäst att börja nu vid nytt år, eller vänta till bokslut? Eller hur krångligt kan det bli om jag tar det nu och sen behöver ändra nåt?
Vad händer om jag öppnar hans SIE-fil i mitt program, försvinner det jag har gjort förut eller händer nåt konstigt? (Jag har bara skrivit 2 fakturor hittills i år så jag kan ju bara lägga in dem likadana igen i så fall, eller?)
 Skrivet av:  Anna IP: 78.69.190.187



Svar: Ta över bokföring 2012-03-09 09:48
Du kan mycket väl ta över bokföringen när som helst under året - dock alltid vid ett månadsskifte.

När du nu redan har fakturerat i UNI_BAS, måste den bokföringen som då sker automatiskt kompletteras med Ingående balans och alla andra transaktioner såsom inköp, leverantörsfakturor etc. Dessa värden kan man lägga in på följande sätt:

Om 2012 är första året i UNI_BAS och företaget är äldre: Lägg in IB under Databas/Kontouppgifter/Ingående balans.

Om Du även fakturerat under 2011 i UNI_BAS: Titta på det som ska vara Utgående balans för 2011 (IB för 2012). Lägg sedan in MELLANSKILLNADEN mellan detta värde och den Ingående balans 2012 som du har i UNI_BAS. Lägg in detta som en verifikation per 2011-12-31. På så vis ska du få rätt ingående balans i UNI_BAS per den 2012-01-01.

Efter det att ingående balans stämmer kan du antingen lägga in januari - februari osv som vanligt. Om bokföringen redan är gjord för dess månader i ett annat system kan du alternativt lägga in en verifikation per månad med den månadens saldo på alla olika konton - dock inte konton som berörs av faktureringen eftersom dessa värden redan är inlagda.

Du ska nog inte prova med någon SIE-fil, eftersom du ju kanske inte riktigt vet vad den innehåller. Den innehåller ju t.ex säkert transaktioner från faktureringen. Dessa transaktioner har du redan i UNI_BAS och du riskerar därför att få dubbla transaktioner.

Det kan skrivas betydligt mer om detta, men jag hoppas att ovanstående ska hjälpa dig att kom igång.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.182.142



Svar: Ta över bokföring 2012-03-13 13:54
Tusen tack för svaret! Måste bara fråga lite mer för säkerhets skull.
Jag har fakturerat i UniBas sedan 2009, började försöka med bokföringen själv under det året men sedan har det skötts av en annan firma under 2010 och 2011, så jag har ju fakturerat under hela den tiden i programmet men inget annat. Jag har inte bokat av fakturorna i den ordning de är betalda, alltså det står rätt datum i UniBas såklart, men jag har inte gjort det i ordning eftersom jag tyckte att det ju ändå sköts av "bokföraren".
Kan/bör man istället "nolla" allt och bara skriva en ingående balans? Eller ta in SIE-filen? Eller så kan man inte göra?
Jag vågar knappt börja nu så jag inte krånglar till det för 2012 innan jag vet att det blir rätt!
 Skrivet av:  Anna IP: 78.69.190.187



Svar: Ta över bokföring 2012-03-16 11:42
Jag har ju inte avslutat något av föregående år i programmet, men om jag gör det nu stängs ju åren med fel siffror, och de överförs väl då till följande år?
Ska jag göra rättelseverifikat så beloppen stämmer (hur?) och därefter trycka på bokslut för åren som jag inte har skött? Måste ju komma i fas förstår jag.
Jag har ju i princip bara använt Unibas för fakturering 2009-2011, och så lagt in kontantbetalningar men inte inkommande fakturor så resultatet stämmer ju inte alls.
 Skrivet av:  Anna IP: 78.69.190.187



Svar: Ta över bokföring 2012-03-16 17:05
Det vore ju synd att nollställa allt och sedan börja om på nytt.

Se bara till att ingående balans för 2012 blir rätt. Du kan förändra ingående balans för 2012 genom att lägga in en verifikation per 31/12 2011. Detta gör du enklast under Registrera/Övrig bokföring och tryck på knappen "Expert".
Om Du t.ex ska ha 15.100 i ingående balans på ett konto men bara har 3.400 - lägg då in mellanskillnaden 11.600 i verifikationen o.s.v
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.228



Svar: Ta över bokföring 2012-03-19 20:01
Jag insåg just ett problem till -de fakturor som jag har skrivit men sen inte har lagt in som betalda, om jag gör det nu hamnar ju de som verifikat i år, fast de blev betalda under 2011. Eller gör jag fel? Jag har inte tryckt på Bokslut eller så på 2011, eller nåt annat år heller för den delen...
Hur gör jag bäst nu?
 Skrivet av:  Anna Jönsson IP: 78.69.190.187



Svar: Ta över bokföring 2012-03-19 21:16
En fråga till; om jag rättar till detta, så ligger ju ändå allt felaktigt kvar, eller hur? När jag då sen lämnar över detta för bokslut/deklaration nästa år genom en SIE-fil, så kommer väl allt som är fel också med?
Kan man "nollställa" istället, dvs ta bort allt, och sen bara lägga in en ingående balans för 2012? För del som är fel är ju inte så intressant att ha kvar ändå... årets fakturor är så få hittills så dem kan jag lätt skriva om, och tidigare år har jag ju ändå på papper.
 Skrivet av:  Anna IP: 78.69.190.187



Svar: Ta över bokföring 2012-03-22 14:49
Ingen som vet om man helt enkelt kan nollställa, dvs ta bort bokföringen? Vad jag förstår ska/kan man inte avinstallera och göra om det, kan man starta upp ett nytt företag eller betalar man extra för att lägga upp fler? Och det är ju egentligen inte det jag vill göra, vill ta bort det jag har gjort och lägga in en ny SIE-fil som är rätt.
 Skrivet av:  Anna IP: 78.69.190.187



Svar: Ta över bokföring 2012-03-25 19:47
Man kan självklart göra en hel del med programmet om man har support och man ringer Unicell och pratar om ev. nollställningar o.dy. Generellt kan man säga att fel som uppstår under 2011 också rättas till under samma år, medan 2012 behanslas på samma sätt och vad jag förstår så hade du inga problem med att något var låst.

Det har egentligen ingen betydelse om du stökar eller kladdar i bokföringen, bara slutresultatet blir RÄTT. SIE-filen visar egentligen bara hur du kommit fram till slutresultatet.

Har du problem med ett fåtal felaktiga fakturor, är det enkelt att kanske skriva kreditfakturor på dessa och sedan göra om dem internt under förutsättning att det inte är fel på fakturasummorna. Kreditfakturor ska också betalas och när du gör det så tar de ut den vanliga fakturan och bokföringen visar nol. Du kan sedan skriva ut nya fakturor och betala dessa på rätt datum samt skriva en upplysning till ev. revisor om varför du gjort detta.

Det är annars svårt att så här på avstånd hjälpa till. Det bästa vore att någon kunde sitta framför DIN dator och komma med råd.
 Skrivet av:  Åke IP: 213.113.208.81




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 9 =