Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Återköp/retur 2012-03-15 11:23
Hei! Jag har köpt varor med mitt företags VISA kort. sedan har jag returnerat några av de varorna till butiker där köpte jag från de. Banken brukar skicka en faktura på alla inköp med tecken (+ ) på belopp som köpte och (-) på belopp som har returnerat.
frågan är kan jag trycka in kostnadskonton på minus(-) till de returnerade beloppet ? eller finns annat sätt att registrera Bankens faktura som leverantörs faktura sedan skriver jag som vanligt på kostnadskontot (+belopp) till inköp och (-belopp) till retur?
Tack på förhand.
 Skrivet av:  Khalid IP: 217.211.192.101



Svar: Återköp/retur 2012-03-20 22:02
Du ska helst inte gå in och ändra på grundkonton, det blir bara problem om man inte är väldigt insatt i bokföring! Använd istället de konton som finns. Har du köpt något så är det en kostnad och banken drar beloppet från ditt konto. Returnerar du något och får tillbaka pengarna du tidigare betalat, så blir det en intäkt. Vid köp med retur, så balanserar sedan de två beloppen varandra och resultatet blir noll. Ev. fraktkostnader eller liknande vid retur, blir förstås en kostnad på ex.vis konto porto eller liknande.
 Skrivet av:  Åke IP: 213.113.208.81




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 9 =