Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Ingående balanser 2012-03-21 12:00
Hej,

jag har tagit över bokföringen för ett företag och fått de utgående balanserna för 2009 som jag nu ska lägga in som IB för 2010 där jag har gjort den löpande bokföringen. Det har då uppstått några problem som jag inte vet hur jag ska lösa och som jag vore tacksam om någon kunde hjälpa mig med.

Bland totala tillgångarna i den balansrapport som jag har fått ligger debet konto 2510 (skatteskulder) och 2642 (vilande moms), dvs minskning av skuld men som ligger på tillgångssidan i balansrapporten och därför ökar balansomslutningen. Aven konto 2650 (moms redovisningskonto) finns med fast som kredit, dvs. ökar skuld och minskar balansomslutningen. På "eget kapital och skulder"-sidan finns konto 1630 (avräkning skatter och avg) med som kredit, dvs ökar balansomslutningen.

Problemet som nu upstått är när jag har lagt in de ingående balanserna for 2010 i UNIBAS. Då har tillgångskontona lagts på tillgångssidan i balansrapporten och skuldkontona på "eget kapital och skulder"-sidan. Det har då uppkommit en diff mellan balansomslutningen från UB 2009 och när jag har lagt in IB för 2010. Jag har förstatt att jag eventuellt ska "nolla ut" vissa konton vid övergangen, är det därför det inte stammer? Vore tacksam om någon kunde hjalpa!
 Skrivet av:  Kattis IP: 61.170.241.113



Svar: Ingående balanser 2012-03-25 20:44
Momskonton ska nollas inför varje bokslut så det bör utredas varför det ligger kvar "vilande moms". Momsen borde vara kvittad och klar.
 Skrivet av:  Åke IP: 213.113.208.81



Svar: Ingående balanser 2012-03-25 22:03
En nyfiken undran: Varför hålla på med 2009 och 2010? Är det inte överspelat för länge sedan (det borde åtminstone vara deklarerat o klart för dom åren?)
 Skrivet av:  Tore IP: 213.65.162.102




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 1 =