Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Ta bort/lägg till år 2012-05-02 17:01
Hej

Nu när bokslutet är klart så skulle jag importera SIE4 filen från revisorn med ändringar och tillägg. Men allt det gamla blev dubbelt, för man kunde tydligen inte göra så läste jag mig till senare. Fick då rådet av min revisor att ta bort det gamla året, lägga till ett nytt 2011 igen och sen importera filen. För då blir det ju bara inlagt en gång vilket är smart.

Men min fråga är, kan man ta bort år samt lägga till ett nytt år i unibas? Kan inte hitta det någonstans och när det blir ett nytt år så läggs ju det till automatiskt.

Hur ska jag göra?

/Linda
 Skrivet av:  Linda IP: 83.183.189.36



Svar: Ta bort/lägg till år 2012-05-03 14:25
När man importerar en SIE-fil är det förstås viktigt att man vet exakt vad den filen innehåller, annars kan det bli huvudstupa fel som i ditt fall.

UNI_BAS tar automatiskt en säkerhetskopia innan man importerar en SIE-fil. Gå till Databas/Verktyg/Återgå till säkerhetskopia -läs in säkerhetskopian som gjordes.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.182.142



Svar: Ta bort/lägg till år 2012-05-03 16:24
Det har jag ju gjort, inte riktigt det som är problemet.
Problemet är att jag vill importera SIE-filen med dess ändringar utan att allt ska bli dubbelt.. Går det inte att ta bort ett år och sen lägga till ett nytt på något sätt? Eller hur ska jag lösa det?
 Skrivet av:  Linda IP: 83.183.189.36



Svar: Ta bort/lägg till år 2013-04-26 02:58
Kan Unicell svara på Lindas fråga? :

Men min fråga är, kan man ta bort år samt lägga till ett nytt år i unibas?
 Skrivet av:  Håkan Persson IP: 83.248.103.189



Svar: Ta bort/lägg till år 2013-06-12 07:01
Det lägg automatiskt till ett nytt år när man passerar årsskiftet inför ett nytt år. Vill man i förväg lägga till ett nytt år kan man göra detta under Databas/Bokslut. Tryck på knappen "Skapa 2014" (knappen visar alltid det årtal som skapas").

Man kan "rensa" det äldsta året. Förutsättningen är att året är avslutat och att det inte är det enda året i systemet.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.232.81.151




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 2 =