Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Betalat med kläder 2012-05-21 21:26
Har fått mitt företagsnamn väl synligt på en tävling. Familjen i fråga valde att ta några plagg ur butiken istället för kontant betalning, kan jag göra en faktura på plaggen och sedan betala fakturan från plusgirot och bokföra den som 5990 övriga kostnader reklam & PR?
 Skrivet av:  Sara IP: 81.8.163.132



Svar: Betalat med kläder 2012-05-22 01:52
Det blir väl väldigt konstigt? Göra en faktura som du betalar själv låter ju helt absurt. Om du nu MÅSTE få in detta i bokföringen så får du väl sätta ett värde på de aktuella plaggen och bokföra som reklam/tävlingspris, alternativt att familjen skriver på ett kvitto på plaggen och du därefter bokför.
 Skrivet av:  Åke IP: 213.113.208.81



Svar: Betalat med kläder 2012-05-22 20:28
Ok, bara jag som är rädd att man åker på häktet om man inte tar med varendaste liten pinal! :) SÅ, jag kan alltså bara ge dom varorna utan att bokföra nåt alls? Vore ju enklast...
 Skrivet av:  IP: 81.8.163.132



Svar: Betalat med kläder 2012-05-22 22:38
Det är naturligtvis fullt tillåtet att skänka bort varor. Hela lagret om du så vill. Men då blir det bara kostnader, och hur går det då med lönsamheten? Du måste förstås ha intäkter också för att få lönsamhet.
Jag föreslår att du gör så här:
Se det som två transaktioner
1. Bokför vinstbeloppet som reklamkostnad (utan moms)
2. Bokför motsvarande belopp som varuförsäljning ( med 20% av beloppet som moms)

För att underlätta gav du visserligen inte först ut några pengar som du sen direkt skulle få tillbaka, men bokföringsmässigt har det ingen betydelse.
 Skrivet av:  Tore IP: 213.65.162.102



Svar: Betalat med kläder 2012-05-23 23:22
Ok! Nu rörde det sig bara om några hundra så jag får se hur jag gör.
Tack för hjälpen!
 Skrivet av:  IP: 81.8.163.132




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 9 =