Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Bokföra webbutiksförsäljning 2012-07-08 10:44
Hej,

Jag har lite funderingar kring bokföring av försäljning via webbutik.

Bokföringsmetod: Faktureringsmetoden.

Exempel:
14 olika beställningar under en dag.
8 kunder betalade direkt med kort
6 kunder valde att betala via faktura (Klarna)

Pengarna för kortbetalningarna når vårt konto ca 2 veckor senare och då i en klumpsumma, men en utbetalnings spec finns.

Samma gäller för fakturorna via Klarna.

När en kund betalar med kort skickas ett kvitto med till kunden som skrivs ut direkt från webbutiksadministrationen. Vid fakturaköp skapas fakturan i Klarnas system.

Min fundering gäller nu hur jag bokför detta på bästa sätt i Unibas?

Om jag förstått innebörden av faktureringsmetoden korrekt så ska jag alltså lägga in försäljningen som kundfordran dagen då beställningen görs och sen bocka av detta som försäljning när pengarna når oss.

Betyder detta att jag i unibas måste skapa "fiktiva" fakturor för varje kund i webbutiken? Det skulle bli ett evighetsjobb med otroligt många verifikat per dag. Eller kan jag bunta ihop dagens försäljningar och registrera på något vis under övrig bokföring?

Det absolut enklaste vore ju om vi kunde peta in allt under Inkomst utan faktura, är det helt förkastligt att göra så?


Om det är någon som är i en liknande situation och kan berätta lite hur ni gör skulle det vara kanon.

Ha en fortsatt trevlig sommar allihopa!
 Skrivet av:  Peter IP: 62.220.179.114



Svar: Bokföra webbutiksförsäljning 2013-02-12 13:54
Hej

Jag har tyvärr inte svar på din fråga men själv har jag funderat på precis samma sak.
Jag tänkte köra så - att boka försäljningssumman veckovis på kundfordran och sedan inbetalningen när avräkningsnotorna kommer från klarna/Payson etc.

Har du fått något vettigt svar från andra ställe?
 Skrivet av:  Ann IP: 195.84.194.194



Svar: Bokföra webbutiksförsäljning 2013-02-13 18:21
Kolla svaren på frågan "Försäljning - Dagsrapport".
Där kan finnas lite matnyttig info för dig.

När kunden köper via kontorkort får du inte ett krav på kunden. Ditt krav skall riktas mot kontokortsföretaget, som är den som påtagit sig betalningsansvaret gentemot dig.

Du bör nog spalta upp försäljningen dagvis, och bokföra det som försäljning, och motkontera den skuld som då kontokrotföretaget har gentemot dig. Det känns inte bra att slå samman flera dagars försäljning till ett och samma datum. Du får då miss-match mellan datum för "din" händelse och den händelse som framgår av kontokortsföretagets bokföring.

Bokföringsnämnden noterar:
"En försäljning mot kontokort med efterföljande betalning från kontokorts­företaget får bokföras som en enda affärshändelse under förutsättning att säljföretaget dagligen redovisar kontokortsförsäljningen till kontokortsföretaget och betalning enligt avtal ska vara säljföretaget tillhanda inom tre bankdagar (BFNAR 2001:2 punkten 24)."

Läs mer på bokföringsnämndens hemsida om löpande bokföring.

/ Lars B...
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 46.162.126.93




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 2 =