Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Fel månad bokförd kreditnota 2012-07-08 20:25
Jag har registrerat fel månad på 2 st kreditnotor. De är registrerade på juni när det skulle vara maj. Jag hade redan dragit av dom i bokföringen när jag upptäckte det.Nu blir det fel på mervärdesskattedeklarationen för maj eftersom de "hamnar" på junideklarationen. Är det här något som man kan rätta till eftersom det redan är bokfört som betalt i juni?
 Skrivet av:  liselotte IP: 83.252.122.228



Svar: Fel månad bokförd kreditnota 2012-07-10 14:59
Man kan inte i efterhand ändra datum på en faktura.

För att korrigera detta måste man först kreditera den felaktiga faktura och sedan registrera den på nytt.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.232.81.13



Svar: Fel månad bokförd kreditnota 2012-07-10 19:24
Jag vill också makulera en faktura.. upptäckte först nu att jag skrev fel månad på ett kontantkvitto..

Nå, sökte på forumet och hittade det här:

"Om betalning redan registrerats:
Gå till Registrera/Kundfaktura(eller leverantörsfaktura)
Upp till vänster finns en knapp "Faktura". Tryck på den knappen och knappen ändrar namn till "Kreditnota", Registrera nu en kreditnota på samma sätt som Du registrerade den felaktiga fakturan.
Du har nu en "öppen" (ej betald) faktura och en öppen kreditnota. Betala nu dessa båda med samma datum och mot samma konto.

Du har nu "kvittat bort" den felaktiga fakturan. Registrera nu den RÄTTA fakturan"

Jag har nu gjort detta, men hittar bara den obetalda fakturan och där får jag ju bara välja TILL vilket konto jag får pengar? jag ska väl betala FRÅN konto till kunden?
 Skrivet av:  Merkurius IP: 90.227.25.6



Svar: Fel månad bokförd kreditnota 2012-07-11 18:59
Del av problemet löst. Betalningen TILL kassan var ju negativt, så den är "betald" men var hittar jag den öppna kreditnotan?
 Skrivet av:  Merkurius IP: 90.227.25.6




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 3 =