Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Fel i nya versionen v12 2012-07-20 01:18
Hej Unicell,
Körde igång med nya versionen av Uni_Bas idag. Om man går till ett verifikat denna vägen: Kostnader utan faktura -> Ändra verifikat -> Klicka på en verifikation -> Då finns knapparna i botten: Video, Översikt, Makulera senaste, Spara, Avbryt. Där knappen Makulera senaste antingen skall heta Skriv ut eller så kör den fel kommando.

Vidare så kommer inte mina obet. kundfakturor upp i 1510. Varför?

Hur är det tänkt att jag skall kunna korrigera en lev.faktura om jag missat att säga nej till öresavrundning och det ligger 50 öre slask i lev. betalningar.

Hur är det tänkt att man får en kundfaktura att hamna på en resultatenhet om man glömt detta vid fakturering?

Tacksam för svar

Mvh
 Skrivet av:  Sebastian IP: 83.223.29.29



Svar: Fel i nya versionen v12 2012-08-05 14:56
Du har rätt i att det står fel text på knappen "Makulera senaste" där du beskriver. Detta är korrigerat i nästa uppdatering. Tack för att du gjort oss uppmärksam på detta.

Om Dina obetalda fakturor inte kommer upp i 1510 beror detta säkert på att du redovisar enligt kontantmetoden/bokslutsmetoden. Fakturorna borförs därför inte förrän "kontanterna utväxlats" - dvs fakturan är betald.

En felande 50-öring kan du enkelt boka bort genom att göra en slutbetalning av fakturan och då t.ex ange öresutjämningskontot som betalkonto.

Man kan ändra en angiven resultatenhet genom att gå till Registrera/Övrig bokföring/Ändra verifikat - Klicka på den felaktiga verifikationen - klicka sedan på den felaktiga raden och registrera den på nytt - med rätt resultatenhet.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.232.81.13



Svar: Fel i nya versionen v12 2012-08-17 10:51
Hej och tack för svar. Angående det sistnämnda, hur att rätta till verifikat så går detta generellt sett rätt till. Men just med detta verifikat verkar det inte fungera. Då det från början är en kundfordran, alltså fakturerad genom uni_bas. Och sen klarmarkerad, och därefter inte dykt upp på kostnadstället.

Avser inte att betala in återstående 100 kr på vår licens för objektresultat, innan lösning på problemet finns. Och ser att unicell omgående skickar en kreditfaktura på detta belopp + ränta.

Programmet klarar inte heller sen tidigare av SIE import på rätt sätt, och detta är ju ett krav att programmet skall kunna sköta SIE. Er telsupport hänvisar då till att nyttja IB.
 Skrivet av:  Sebastian IP: 85.227.32.4



Svar: Fel i nya versionen v12 2012-08-17 11:13
Hej,
Jag läser ditt senaste inlägg gång på gång men blir inte riktigt klar över vad du menar. När du skriver: "Angående det sistnämnda, hur att rätta till verifikat så går detta generellt sett rätt till. Men just med detta verifikat verkar det inte fungera." menar du då att du inte kan "makulera senaste" eller menar du att du inte kan ändra resultatenhet så som vi beskrivit? Jag hoppas att du inte avser att lägga in resultatenhet på kundkontot, vilket ju vore fel eftersom resultatenheter endast anges på resultatkontot så som själva namnet anger.

Du nämnde att du hade en restskuld på 100:- kr. Vi brukar inte diskutera obetalda fakturor här i forum - den typen av frågor hör inte hemma i forum och klaras bäst av via telefon med oss.

Det vore bra om du talar om vad som inte fungerar med SIE-importen "på rätt sätt" - det är då lättare för oss att förklara hur SIE-importen fungerar.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.232.81.13



Svar: Fel i nya versionen v12 2012-08-18 20:40
Ne det hör till vett att ta sådant över telefon. Eller kanske öga mot öga, men jag måste säga att jag känner mig rå lurad och besviken på denna produkt som skulle vara så enkel. Har efteråt provat andra program som håller kvalitén, men ändå fortsatt med Uni_Bas då jag hoppats på att bli motbevisad. Men jag kan väl tycka att programmet skall klara av importer även om något ligger kvar på 1510. Klarar inte heller import från Edison som vår red.konsult använder. Utan jag har fått gå in själv i SIE filen och ta bort det mellanslag som Uni_bas verkar tycka vara jobbigt. Eran support har inte varit precis gästvänlig om jag skall utrycka mig milt.

Skall förklara problemet med verifikatet, igen. En kund har blivit fakturerad, denna intäkt skall vara synlig i ett projekt (res.enhet). Vid fakturering har det missats att koppla fakturan till projektet. Och när verifikatet skrivits efter att intäkten registrerats så visar det sig att hur många gånger man går in och ändrar verifikat för att få upp alternativen över projekt (jag vet vad du menar har gjort detta tidigare på andra verf.) så går det inte.

Vill ha en lösning på detta snarast. Annars faktureras hela programmets kostnad + res.enhet modulen. Samt att ARN kommer att kontaktas fredag nästa vecka.

Lätt förbannade hälsningar!
 Skrivet av:  Sebastian IP: 83.223.29.29



Svar: Fel i nya versionen v12 2012-08-19 11:49
SIE-formatet är en exakt beskrivning av hur en SIE-fil ska se ut. Om man lägger till eller tar bort ett mellanslag som inte stämmer överens med beskrivningen, då SKA det mottagande programmet protestera. Sedan är det klart att det för användaren är irriterande när UNI_BAS protesterar och det är lätt att då påstå att programmet är krångligt. Innan du blir "lätt förbannad", kanske vi ska ta reda på om det är UNI_BAS eller Edison som Du ska vara "lätt förbannad på.

När det gäller konto 1510, ligger det till på följande sätt: När bakrivningen av SIE-formatet fastslogs var vi från UNICELL tyvärr inte med i spelet. Vi hade redan då en integrerad reskontra (dvs bokföring och reskontra hängde ihop). De företag som fastslog beskrivningen visste kanske inte att det fanns sådana program eller man tog åtminstone ingen hänsyn till detta. SIE-formatet kan därför inte hantera annat än råa bokföringsdata - bergrepp som kundnummer eller fakturanummer existerar inte i SIE-världen.
I UNI_BAS är det så att konto 1510 (kunders konto) är knutet till reskontran. Om man skulle tillåta att man med SIE skulle kunna importera transaktioner till 1510, då får man det högst oönskade resultatet att kunderna uppvisar ett saldo emedan konto 1510 uppvisar ett helt annat saldo - m.a.o - KALABALIK - och av helt naturliga skäl ej tillåtet i UNI_BAS. Som användare kan detta förstås uppfattas som krångligt, men du förstår säkert nödvändigheten av denna spärr. Se det istället som en brist i de program som tillåter kalabaliken - där kan man känna sig "rå lurad" och det blir inte enkelt att reda ut kalabaliken i efterhand.

Ditt problem där du glömt att registrera resultatenheten kan jag inte efter att ha läst din beskrivning ett flertal gånger ge dig ett klart svar på. Men jag har förstått att du i tidigare fall när du missat resultatenheten kunnat korrigera detta på det sätt som jag beskrev. Varför du inte kan göra det i detta fall är omöjligt att svara på på basis av det jag vet nu. Det bästa vore att du kontaktar vår support. Du tycker visserligen att supporten är ogästvänlig, men detta kan eventuellt bero på att du saknar supportavtal och inte i likhet med de flesta andra är med och betalar de 60 kr i månaden som supporten kostar. Det kan inte undvikas att du känner dig ogästvänligt bemött när någon påpekar att du måste betala för att få hjälp - detta kan ju inte sägas gästvänligt. Du köpte programmet för över ett år sedan. På den tiden var det frivilligt att teckna supportavtal. Du valde frivilligt bort supporten. Idag tar vi inte emot nya kunder utan att man tecknar ett supportavtal. Varför vi gjort denna förändring är lätt att förstå - vi vill helt enkelt inte ses som ogästvänliga bara för att vi låter våra kunder själva avgöra om man vill ha support eller ej. Du kanske kan vara lite mild emot oss i alla fall eftersom du trots allt helt gratis fått hjälp av oss här i forum. Ett forum som andra leverantörer förstås saknar.

PS
Du har nämnt programmet Edison. Låt oss därför jämföra med UNI_BAS:

EDISON: Billigaste bokföringsprogrammet (endast bokföring) med resultatenheter som du behöver - 1.900:- plus support 1.490:- per år. Detta program saknar fakturering. Vill du ha fakturering också kostar billigaste varianten 4.900:- serviceavtal tillkommer med 2.490:- per år. I program från Edison måste du vara duktig på bokföring med debet och kredit - annars kan du inte använda något av dessa.

UNI_BAS: Programmet kostar idag 800:- kr supportavtal tillkommer med 60:- kr per månad > 720:- kr per år. Du behöver resultatenheter - då tillkommer 400:- kr i engångsavgift. I UNI_BAS slipper du ifrån detta med debet och kredit.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.232.81.13




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 8 =