Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Eget uttag..eller? 2012-08-15 11:06
Hej!

jag har enskild firma och har en undran angående att ta ut pengar ifrån firman.

Ponera att jag haft inkomster på 10 000:-. Efter ett tag så bokför jag kvitton på saker som jag har köpt in för 5000:- MEN utan att ta ut pengar ifrån firman. Saldot på banken är då alltså 10 000:- men resultatet visar på 5000:-. 5000:- är ju då alltså avdragsgillt och skattefria.

1.Kan jag bara föra över de pengarna till mitt privata konto utan någon redovisning? Bör jag skriva på bankkontot "uttag för inköp" eller liknande?
2. Ska jag bokföra detta som ett eget uttag? Blir det inte fel då i.o.m att ingen egen insättning har gjorts?

När jag startade upp firman så bokförde jag alla inköp som egen insättning och gjorde sedan ett eget uttag men nu på senare tid har jag valt att bokföra direkt på bankkontot. I detta exempel då alltså 5000:- kredit på bank och 5000:- debet på förbrukningsvaror. och då har jag upptäckt att jag glömt att ta ut pengarna direkt ifrån bankkontot och nu har det gått en tid sedan inköpen gjorts.

Tack!
 Skrivet av:  Jimmie IP: 87.227.40.145



Svar: Eget uttag..eller? 2012-08-15 15:39
Förstår inte ditt resonemang i detalj, men om du följer huvudregeln att ALDRIG blanda privata pengar/konton med företagets samt bokför exakt vad som görs blir det inget problem och du behöver inte fundera...
Egen insättning, exempel:
Om du är ute och handlar och inte har företagets kassa med dig kan du först föra över lite pengar från egna plånboken till företagskassan (ex. vis en hundring). Fysiskt kan du tänkas stoppa hundringen i en annan ficka (företagskassafickan) för att inte blanda :)
Sedan betalar du med hundringen.
När du kommer hem bokför du

Kredit 2018, Egen insättning 100 kr
Debet 1910, Kassa 100 kr
och
Kredit 1910, Kassa 100 kr
Debet lämpligt kostnadskonto för inköpet, 100 kr


Eftersom Debet/Kredit 1910, Kassa, tar ut varandra brukar man ofta förenkla något:
Kredit 2018, Egen insättning 100 kr
Debet lämpligt kostnadskonto för inköpet, 100 kr

Sen är det förstås ok att göra egna insättningar utan utan att handla direkt, det är bara att bokföra exakt vad du gör:
Kredit 2018, Egen insättning x kr
Debet Företagskontot/företagskassan x kr

Eget uttag:
När du tar ut pengar från företaget bokför du
Kredit Företagskontot/företagskassan x kr
Debet 2013, Eget uttag x kr

Enda kravet är att det finns pengar att ta ut (kassa och konton får ALDRIG vara negativa, dvs ha underskott)

Vid bokslutet (årsslutet) bokförs egna insättningar/uttag mot 2010, Ack. eget kapital, men det är en annan historia.
 Skrivet av:  Tore IP: 213.65.162.102



Svar: Eget uttag..eller? 2012-08-15 17:20
Tack för svar! Jag är med på dina resonemang.

Jag har ett vanligt konto som jag har döpt till företag. Och sen har jag mina vanliga privata konton. Jag har koll på att man inte ska blanda privata och företagets pengar.

När jag har gjort inköp så har jag bokfört det såhär:

T.ex köpt suddgummi för 1000:-.

1. Jag för över pengar från FÖRETAG till PRIVAT konto och skriver "suddgummi".
2. Betalar med mitt privata VISA som är knutet till det privata kontot.
3. Bokför det genom att ange kredit på bankkontot och Debet på förbrukningsmaterial.

Är det fel att göra såhär? Jag har nämligen inget VISA knutet till mitt företagskonto så jag måste föra över till mitt privata konto.

Nu kommer jag till min ursprungsfråga. När jag satt och kollade igenom saker så upptäckte jag att jag bokfört några inköp utan att ha fört över pengar till mitt privata konto. Alltså jag har köpt grejjer med mitt privata bankkonto och sedan bokfört detta kredit på bankkonto och debet på förbrukningsmaterial t.ex. men aldrig fört över pengar ifrån mitt företagskonto! så pengarna finns kvar på företagets konto men sakerna jag har bokfört har jag bekostat privat.

Hajar du nu? Är jag i knipa? ;)

Jag har alltså inte gått vägen via egna insättningar alls. Bara bokfört kredit på bankkonto (i kontoplanen) och kredit på t.ex förbrukningsmaterial.
 Skrivet av:  Jimmie IP: 87.227.40.145



Svar: Eget uttag..eller? 2012-08-15 22:05
Bra att du är med på resonemanget inklusive att hålla isär företag och privat!
Då utgår jag att du skaffar kontokort till företagskontot och bokför enl. den principen framöver :)
(Hade tänkt du skulle backa och bokföra om korrekt redan nu, men det är kanske för många transaktioner?)

Om jag förstår dig rätt har dina suddgummiinköp skett via 3 transaktioner,
som enligt din numrering är
1. Eget uttag (var du skrivit ”suddgummi” förstår jag inte riktigt)
2. Egen insättning (via VISA-inköp)
3. Inköpet

Du har förenklat detta bokföringsmässigt och bara bokfört en transaktion, inköpet.
Kan väl vara OK eftersom eget uttag/egen insättning tar ut varandra och sker tidsmässigt nära varandra.
Lite problem med matchande verifieringar kan det förstås bli...
Sedan har du vid några tillfällen glömt en av transaktionerna (eget uttag) när du fortsatt med liknande bokföring.
Då får du väl göra den transaktionen/överföringen nu (den skulle ju enl. ditt sätt inte bokföras då och behöver således inte bokföras nu).

Då kommer ditt kontosaldo från banken att stämma överens med verkligheten (vilket det naturligtvis alltid skall göra!)

Det hela påverkar endast balansen. Resultatet påverkas inte och du har inte lurat någon. En hyfsad förklaring till transaktionerna krävs förstås nog vid ev. revision (kanske printa ut och spara detta detta foruminlägg i sin helhet att plocka fram vid behov)
 Skrivet av:  Tore IP: 213.65.162.102



Svar: Eget uttag..eller? 2012-08-15 22:16
Ser nu när jag tittar lite närmre på ditt första inlägg att du ju inledningsvis bokförde helt korrekt men sedan försökte hitta genväg, och så blev det strul. Genväg = senväg heter det ju...
 Skrivet av:  Tore IP: 213.65.162.102



Svar: Eget uttag..eller? 2012-08-16 11:17
Okej,

Men om jag knyter ett VISA till mitt företagskonto, är det OK att bokföra direkt på bank då? Alltså köpt för 500:- med företagsVISA. 500:- kredit på bank och 500 debet på kostnadskonto.
 Skrivet av:  Jimmie IP: 95.199.7.19



Svar: Eget uttag..eller? 2012-08-16 13:04
Om du kopplar VISA till företagskontot så dras ju beloppet (krediteras) från företagskontot när du handlar, och då bokför du precis så.
Om du sedan kallar företagskontot för bank eller byter namn på kontot till just företagskonto spelar inte så stor roll.
 Skrivet av:  Tore IP: 213.65.162.102



Svar: Eget uttag..eller? 2013-04-26 17:18
Du borde bokföra kostnaden som en egen en "konstorskostnad" eller dylikt och matcha det mot "Egen insättning". Då har firman en skuld till dig som privatperson. Sedan tar du ut de pengar som företaget är skyldigt dig och bokför som minus på bank och som ett eget uttag.

Jag tror inte att du borde hoppa över vissa steg där. Det blir konstigt då. Alla transaktioner från företaget bank borde finnas med i bokföringen på rätt datum och rätt summa med giltig verifikation.

Men visst, så länge du håller reda på alla summor så kommer det ju inte påverka resultatet. Så säkert ingen stor fara. Men skulle du få en kolla kommer de säkert att knorra lite om det..
 Skrivet av:  Jon IP: 83.181.60.53




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 3 =