Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Rapporter 2012-10-06 09:51
Hej!
Jag undrar hur man ändrar utformning av balans-och resultatrapporten. Jag skulle vilja ha en kolumn till med ingående balans på balansräkningen. I stället tar jag gärna bort försändringskolumnen. På resultatrapporten vill jag ha tre kolumner, periodens saldo, ackumulerat saldo samt period föregående år. Vill dessutom även ha ett alternativ med periodens saldo, ackumulerat saldo samt ackumulerat saldo föregående år för en aktuell period. Fungerar det i Unicell (klar brist annars) och hur gör man? Tacksam för snabbt svar.
 Skrivet av:  Palle IP: 213.67.50.166



Svar: Rapporter 2012-10-09 16:41
Hej,
Du vill ha en kolumn med ingående balans på balansräkningen - den har du per automatik i UNI_BAS. Någon förändringskolumn som du vill ta bort finns inte, så du behöver inte ta bort något.

På resultatrapporten har man i UNI_BAS: Ingående saldo för perioden, förändring under perioden och utgående saldo för perioden. Perioden kan vara hela året eller del av året.
Periodens saldo är det som visas i kolumnen förändring. Ackumulerat saldo får du i kolumnen utgående saldo när du skriver ut en resultatrapport från årets början till och med viss period.

Du vill dessutom ha ett alternativ med periodens saldo, ackumulerat saldo samt ackumulerat saldo föregående år för en aktuell period. Den informationen får du på ett helt speciellt sätt i UNI_BAS:
- Gå till Rapporter/Bokföring/Spåra konto.
- Klicka på ett konto
- I nederkant trycker du på "Jämför perioder"
Du kan nu verkligen få en överblick på kontot med både rörelse utgående saldo för inte bara ett år utan 3 år i samma bild. Du kan dessutom välja mellan alla de år som du har i systemet. Du kan skriva ut rapporten och när du gjort det har du dessutom alla siffrorna i ditt urklipp och kan enkelt klistra in detta i t.ex. excel. Jag har inte sett detta i något annat program och det är ju synd eftersom detta fönster verkligen är användbart.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.232.81.151



Svar: Rapporter 2012-10-12 10:21
På balansrapporten står det ingående saldo på balansräkningen i det utförande vi har. (Alltså inte ingånde balans). Går det eller går det inte att ändra den utformningen?

Vad gäller resultatrapporten går det alltså inte att få den utformad som jag önskar? Det är alltså inte på kontonivå vi vill ha jämförelsen utan på hela resultatrapporten för att kunna genomföra en komplett resultatanalys. Här har Unicell något att jobba på om jag har förstått det hela rätt. Tacksam för snabb respons!
 Skrivet av:  Palle IP: 194.237.104.131



Svar: Rapporter 2012-10-14 19:35
Jodå Palle, Du kan ta vilket program som helst - spelar ingen roll vilken prisklass, så hittar du ALLTID något där programmakaren för vart och ett av programmen "har något att jobba på". Låt mig få se på det programmet som du är van vid så kan jag direkt på nolltid peka ut minst 20 arbetsuppgifter för "din programmakare".

När vi kommer in på petitesser som ordvalet "ingående saldo kontra ingånde balans" (kanske ska vara "ingåEnde balans", ja då finns det en uppsjö arbetsuppgifter för alla programmerare.

Det är ofta så att den som försöker trycka ner ett program lätt faller tillbaka på petitesser och råkar lätt bortse från det egna programmets naturliga "brister" eller som det kanske ofta är - ett vägval som programmeraren gjort mellan ett program som kan allt gör allt och kostar skjortan alternativt ett program som ar lättarbetat, prisvärt och "bara" riktar sig till 85 - 90 % av Sveriges företag - Småföretagen.

Se istället i första hand på fördelarna och jämför sedan dessa med de eventuella nackdelar du kan hitta.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.232.81.151



Svar: Rapporter 2012-10-16 12:55
Ojojoj, här var vi känsliga värre märker jag. Jag har försökt att ställa konkreta raka frågor och utöver detta framföra konstruktiv kritik. Jag arbetar proffesionellt med redovisning och vill att mina kunder ska ha så bra verktyg som möjligt. Därför har jag ställt dessa frågor och haft dessa synpunkter.
Vad gör ni då? Jo likt en igelkott reser ni taggarna och går i omedelbar försvarsställning. Känns väldigt oproffesionellt måste jag säga. Dessutom svarar ni inte på mina konkreta frågor utan svamlar ihop ett undvikande svar. Trist Unicell, jag kommer inte att rekommendera ert program till mina kunder!
 Skrivet av:  Palle IP: 213.67.50.166



Svar: Rapporter 2012-10-16 18:00
Ojojojoj, vi ber förstås om ursäkt om du tar illa upp för våra svar. Men, jämför med den programleverantör som du själv använder. Om jag skulle vilja ställa motsvarande frågor i deras forum, då skulle jag verkligen ha anledning till stor besvikelse - din leverantör SAKNAR nämligen ett öppet forum - varför??

Du har i vårt forum kommit till tals utan att vara kund. Du har fått svar på dina frågor.

Självklart ska du inte rekommendera vårt program om du tycker att det har stora brister. Men du ska inte heller rekommendera en leverantör som inte i ett öppet forum vågar visa upp vad kunder och ickekunder tycker. Välj en leverantör som är öppen och ärlig.
 Skrivet av:  UN ICELL AB IP: 81.232.81.151




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 10 =