Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

försäljning tjänster EU 2012-11-11 18:48
Hej! Har under ett par månader fakturerat min kund som har sitt företag i England. Nu skulle jag printa min momsrapport och fick till min förvåning se att "momspliktigt omsättning i Sverige som inte ingår i annan ruta nedan" ruta 05: finns hela summan av all omsättning som jag haft det senaste kvartalet.

Sedan längre ner i ruta "försäljning av varor till annat EU land" Ruta 35: hittar jag summan av min omsättning fakturerad a tjänst alltså inte varor till kund i EU.

Det borde ju vara så att omsättningen i ruta 05 inte innehåller de fakturor som har gått på EU export av tjänster. Dessutom borde denna summa hamna under ruta 39: Försäljning av tjänster när köparen är skattskyldig i annat EU land.

Så till min fråga. Är detta något som inte har fixats till i Den automatiska momsrapporten eller har jag gjort några inställningar fel i Unibas så att det går att rätta till på något enkelt sätt. Tag en liten titt men kunde inte komma på något på egen hand varför det blir på detta viset. Tacksam för hjälp! Jag kommer nämligen att ha en hel del fakturor både till Sverige och EU så det blir lite rörigt om inte unibas håller koll på det där. Då måste man sitta själv med papper och penna och stämma av i alla fall. Förutom själva rättelsekollen.
 Skrivet av:  Sven Gustavsson IP: 78.82.133.50



Svar: försäljning tjänster EU 2012-11-13 10:10
Hej Sven,
Det är tyvärr så att uppdelningen av försäljningen till EU på varor respektive tjänster är relativt ny. Den uppdelningen finns i artikelregistret men har ännu inte fullt ut slagit igenom på momsrapporten. I nuvarande version kommer därför försäljning av både varor och tjänster i samma ruta på momsrapporten - ruta 35.
Vi kommer förstås att rätta till detta i en kommande version.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.232.81.13



Svar: försäljning tjänster EU 2012-11-13 15:38
Hej.
Jag har lagt in en momsfri artikel och där kan jag ändra ifall det är varor jag säljer eller tjänster, det har hamnat på rätta rutor för mig, hoppas det inte "flippar ur" vid nästa uppdatering.
 Skrivet av:  Anki IP: 90.231.84.118




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 6 =