Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Nybörjare som behöver hjälp 2012-11-16 19:03
Hej!
Jag är helt nybörjare, både till Uni_bas och för bokning program över huvud taget. Efter att kollat några bokningsprogram till sist bestämde jag att satsa på Uni_bas. Verkligen uppskattar forumet. Jag har laddat ner test programmet och har testat lite gran. Det verkar, eftersom jag är nybörjare, borde jag köpa Uni_bas + support, då kan jag få tillräckligt hjälp från supporten. Ändå har jag några frågor och hoppas få feedback. Jag har enskild firma och firman har bankkonto men det finns ingen pengar i kontot.
Jag har köpt två datorer (en bärbar och en stationär) plus andra utgifter motsvarande ungefär 15000 kronor. Mina frågor är:
1. Olika ekonomiska termer och siffror finns i UNI_BAS konto plan eller ska jag matta in själv?
2. Ska jag använda ”egen insättning till kassa” (2018) eller ”skuld konto” till utgifterna?
3. När firman får pengar, hur ska jag ta ut min egen insats (2013)?
4. Kan jag använda förbrukningsinventarier 5410 med direktavskrivning för bärbar dator som har pris inklusive moms 7400 kronor?
5. Min enda kund är från Danmark och jag läste att ” EU-kunder då debiteras ingen moms”. Ska jag ha moms eller ej? Om ej, då hur ska jag ta ut moms för mina egna inköpta varor, datorer osv?
6. Får jag inte göra avdrag för bolagsbildningskostnaden (900 kronor)?
7. Får jag bokföra avdrag för bredband (80 procent används av firman)?
Tack på förhand för feedback och svar.
 Skrivet av:  FP IP: 50.117.72.249



Svar: Nybörjare som behöver hjälp 2012-11-18 00:54
Hej!

1)
När du köpt programmet så skapas en tom databas där du kompletterar med de konton du anser att just du behöver. "Testföretaget" används för att leka och undersöka hur programmet beter sig, utan att behöva riskera att få in slask i den "riktiga" firmabokföringen. Förmodligen behöver du åtminstone skapa konton för "Egen insättning" (firmans skuldkonto där skulden skall ökas du för in pengar) och "Eget uttag" (firmans skuldkonto där skulden skall minskas när du tar ut pengar).

2)
När du, privatpersonen, lägger ut pengar för firman för att köpa en pryl så kan du bokföra det hela som att skuldkontot "egen insättning" ökar och att kostnadskontot "förbrukningsinventarier" ökar.

Du kan också använda ett 2-stegsförfarande via kassan om det känns bättre:
Först: företagets skuld "egen insättning" ökar och kassan ökar.
Sedan: Kassan minskar och kostnaderna för förbrukningsinventarier ökar.

3)
När du vill ta tillbaka lånet så kan du t.ex. föra över från plusgirot till dig själv:
Tillgången Plusgiro minskar och företagets skuldkonto "eget uttag" minskar.
I slutet av året ser du hur mycket du totalt satt in genom att kolla egen insättning, och på skuldkontot "eget uttag" ser du hyr mycket du totalt tagit ut. Båda kontona är företagets skuld till dig!

4)
Sedan några år kan man direktavskriva småkostnader, som t.ex. billiga datorer. Gränsen ligger på 21400:-

5)
Moms behöver inte faktureras inom EU
Citat skatteverket (som har en riktigt bra hemsida):
"
Följande villkor måste vara uppfyllda för att du ska ha rätt att sälja varor utan moms till ett företag i ett annat EU-land:
• Köparen ska vara momsregistrerad i ett annat EU-land och ha åberopat ett giltigt momsregistreringsnummer i ett annat EU-land.
• Varan ska transporteras från Sverige till ett annat EU-land.
"
Momsutlägg som du haft och momsintäkter du fått redovisas separat i samband med din självdeklaration. Mellanskillnaden läggs till/dras från din skatt.

6)
Negerad fråga! Då måste jag svara "Ja"!
För att förtydliga:
"Ja! Du får -inte- göra avdrag för bolagsbildningskostnaden"

7)
Tveksamt. Om du bedriver näthandel eller web-utveckling så kan det gå att göra på det sättet. Ring lokala skattekontoret och stäm av med dem så att det inte blir något strul framöver.

/ Lars Bergström
/
/ Nöjd Unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.64.251.182




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 3 =