Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Nybörjare som behöver hjälp 2012-11-16 19:03
Hej!
Jag är helt nybörjare, både till Uni_bas och för bokning program över huvud taget. Efter att kollat några bokningsprogram till sist bestämde jag att satsa på Uni_bas. Verkligen uppskattar forumet. Jag har laddat ner test programmet och har testat lite gran. Det verkar, eftersom jag är nybörjare, borde jag köpa Uni_bas + support, då kan jag få tillräckligt hjälp från supporten. Ändå har jag några frågor och hoppas få feedback. Jag har enskild firma och firman har bankkonto men det finns ingen pengar i kontot.
Jag har köpt två datorer (en bärbar och en stationär) plus andra utgifter motsvarande ungefär 15000 kronor. Mina frågor är:
1. Olika ekonomiska termer och siffror finns i UNI_BAS konto plan eller ska jag matta in själv?
2. Ska jag använda ”egen insättning till kassa” (2018) eller ”skuld konto” till utgifterna?
3. När firman får pengar, hur ska jag ta ut min egen insats (2013)?
4. Kan jag använda förbrukningsinventarier 5410 med direktavskrivning för bärbar dator som har pris inklusive moms 7400 kronor?
5. Min enda kund är från Danmark och jag läste att ” EU-kunder då debiteras ingen moms”. Ska jag ha moms eller ej? Om ej, då hur ska jag ta ut moms för mina egna inköpta varor, datorer osv?
6. Får jag inte göra avdrag för bolagsbildningskostnaden (900 kronor)?
7. Får jag bokföra avdrag för bredband (80 procent används av firman)?
Tack på förhand för feedback och svar.
 Skrivet av:  FP IP: 50.117.72.249



Svar: Nybörjare som behöver hjälp 2012-11-18 00:54
Hej!

1)