Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Ändrad verifikation. 2012-11-22 18:00
Hejsan!

Jag har varit inne och ändrat (nollställt) en verifikation då jag registrerade den på fel kund.
Men nu när jag gick in och registrerade betalningen från kunden under Registrera>Betalning från kund,
så upptäckte jag att den gamla fakturan som jag nollställde fortfarande ligger kvar där och väntar på att bli betald med den gamla summan (3750kr).

När jag nollställde beloppet på fakturan så ändrades mitt resultat i företaget, så den är tekniskt sätt nollställd
redan.
Vad händer om jag skriver in att det gamla beloppet (3750kr) har blivit inbetalda, fastän det inte är fallet?

Tack på förhand!

Mvh,
Niklas Olsson.
 Skrivet av:  Niklas IP: 213.114.42.34



Svar: Ändrad verifikation. 2012-11-23 10:15
När man skriver ut en faktura i UNI_BAS, händer det en hel del:
Det skapas en faktura som du kan se i listan bland alla andra fakturor
Kundens saldo uppdateras så att du kan se vad kunden är skyldig dig totalt
Det skapas en verifikation där fakturan bokförs
Momsrapporten uppdateras enligt verifikationen
Kundstatistiken uppdateras
Artikelstatistiken uppdateras
Om Du har tillägget orderhantering bokas ordern bort
Om du har tillägget lagerhantering, då bokas lagret av

Som du ser är det inte bara en verifikation som skapas vid fakturautskrift. Att ändra på verifikationen ändrar ju inte kundens saldo. Inte heller bokas lagret tillbaka, statistiken tillbaka och fakturan finns ju fortfarande kvar om du ändrar verifikationen. Ja, ändra verifikationen - det går ju inte att ändra konteringen på kundkontot, så jag undrar hur du gjort.

Om en faktura är fel- skriv då en motsvarande kreditnota. Om en kreditnota är fel - skriv en motsvarande faktura. Man har sedan en faktura och en kreditnota - registrera som om du fått betalt för båda dessa - därmed är fakturan utjämnad - verifikaten utjämnade, lagret utjämnat, statistiken utjämnad ............
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.232.81.13




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 7 =