Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Inventarie på kostnadskonto 2013-01-02 17:14
Hej!

Jag har lyckats strula till det rejält med en verifikation. Jag har köpt en maskin som jag vill lägga in som inventarie, med avskrivning på fem år. Men istället för att använda 1210 som inventariekonto använde jag 5413 och klickade sedan i att det kontot är ett inventariekonto. Maskinen dyker upp i inventarielistan, men är samtidigt bokför som en kostnad för hela köpebeloppet.

Jag har provat att ta bort den bokförda raden för 5413 i verifikationen men får ett felmeddelande "Kontot på denna verifikatrad är spärrat". Har ni förslag på hur jag ska gå vidare?
 Skrivet av:  Anders IP: 213.66.14.58



Svar: Inventarie på kostnadskonto 2013-01-03 14:12
Genom att göra ett kostnadskonto till inventariekonto, har du "låst in" dig själv. - Kontakta supportavdelningen så kan du få hjälp där.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.232.81.13



Svar: Inventarie på kostnadskonto 2013-07-30 18:10
Ledsen för att jag fortsätter på en gammal tråd, men frågan passade så bra in på min följdfråga...:

Jag har (med avsikt) direktavskrivit bl.a. en billig skrivare på 5490 "Övr förbrukningsinventarier", MEN jag vill att dessa ändå ska visas i inventarielistan.
Kan jag ändra 5490 till att vara ett inventariekonto? Vilka kontonr ska jag i så fall ange som "Avskrivningskonto (ackumul)" respektive "Avskrivningskostnadskonto (kostn.)?

PS. Med tanke på Anders problem med låsning av konto o.d. så vågar jag inte prova att ändra. Säkrast att fråga innan...

Tack på förhand!
 Skrivet av:  Jonas IP: 213.67.33.51




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 6 =