Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

nytt år 2013-01-18 07:34
hej,

1# jag skapade av misstag ett "nytt" år 2014. Nu när man startar programmet så visar det 2014 i rutan "Resultatbarometern". Måste ändra manuellt till 2013, ganska störigt.
Kan man ta bort 2014?

2# Gamla fakturor utskrivna 2012.
När folk betalar gamla fakturor från december nu i januari så går det inte att bokföra att kunden betalat den 17 jan. Jag har ju kontantmetoden och programmet säger att man ska bokföra i Databas/Bokslut och Bokför resterande fakturor.
Det har fungerat förra året men inte nu.
När man trycker där för 2012 så visar det att fakturorna är redan bokförda. Men varför ligger de kvar som obetalda och ända sättet att bokföra kundbetalning är att skriva manuellt datum tex 2012-12-30. Rörigt...
#3 Varför kan man inte "spara" en faktura innan man skriver ut? Man börjar skriva en faktura och kommer på att det ska vara en omvänd moms faktura och behöver ändra lite text i registret. Då istället att kunna spara alla fakturarader som man skrivit in så får man "avbryta" fixa ändringarna och börja om.
Samma gäller fakturadatum, det går inte ändra utan att man måste avbryta och börja om. Eller om man kommer på att det saknas en viss artikel och måste skapa, då är det avbryt som gäller. Jag tycker man skulle kunna göra ändringar i hela fakturan innan den "slutgiltiga utskriften".
 Skrivet av:  Peter IP: 176.71.112.140



Svar: nytt år 2013-01-18 09:38
Hej Peter.
Svårt för någon på forumet att svara på dina frågor. Dom verkar vara ställda direkt till Unicell.
Förslagsvis ringer du Supporten!
 Skrivet av:  Tore IP: 213.65.162.102



Svar: nytt år 2013-01-18 10:13
Ja Peter, Tore har nog rätt - du gör klokt i att kontakta UNICELL supprt.
Du skrev att Du av misstag skapat ett "nytt" 2014. På knappen som Du tryckte på står det tydligt "Skapa år 2014". Varför nu skapa år 2014?? Varför trycka på den knappen?

Din fråga 2 har helt att göra med att du har kontantmetoden i kombination med att du skapat ett år 2014.

Din sista fråga angående fakturor gäller egentligen frågan om skillnaden mellan ORDER och FAKTURA. Man kan lägga till orderhantering till UNI_BAS, men i standardläge kan man bara registrera fakturor. Skillnaden är den att en order kan registreras, sparas för att senare ändras eller skrivas ut. En faktura skrivs ut när den är färdigregistrerad.
Tilläggsmodulen för orderhantering med restorderhantering, arbetsorder, ordererkännande etc kostar 800:- + moms vilket är en engångskostnad.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.232.81.13




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 1 =