Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Konto 2013-01-26 10:13
Hej
Har fått av revisorn en verifikationslista som jag ska bokföra på 2012.

På verifikation när jag ska lägga in 1940 Debet 1 590,00 så går det bra, men när jag ska Kreditera samma summa på konto 1510 Kundfodringar så säger programmet:

“OBS Detta konto används som kundkonto. Registrera på kontot genom att skriva faktura eller genom att registrera betalning”

Vad menas och hur gör jag för att komma vidare?
//Micke
 Skrivet av:  Micke IP: 82.199.190.108



Svar: Konto 2013-01-31 14:15
UNI_BAS spärrar automatiskt konton för reskontra - 1510, 2440.

Konto 2440 visar den skuld vi har till våra leverantörer. Om vi tittar på saldot på konto 2440 så vill vi förstås ha samma belopp där som det belopp vi har längst ner på leverantörslistan och samma belopp längst ner på listan över obetalda fakturor.

Om man nu konterar på konto 2440 - utan att förändra leverantörssaldot och utan att lägga till/ta bort någon faktura i listan över obetalda fakturor, ja då får man inte längre samma belopp på dessa tre ställen. Därför är 2440 spärrat för kontering. (Samma gäller för 1510 - Kunders konto).

Om man då på något sätt vill förändra saldot på 2440 (eller 1510) finns bara följande sätt:
- Registrera en ny faktura (Registrera/Leverantörsfaktura)
- Registrera en ny kreditnota (Registrera/Leverantörsfaktura)
- Betala en faktura (Registrera/Betalning till leverantör)
- "Betala" en kreditnota (Registrera/Betalning till leverantör)
Det finns inget annat sätt att förändra 2440 eller 1510.

Själva kontonumret lägger man bara in på ett enda ställe: Registervård/Leverantörer - leverantörskonto (OBS inte i fältet kostnadskonto) därefter behöver man aldrig mera skriva "2440" någonstans - sköts istället automatiskt av UNI_BAS.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.232.81.151




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 3 =