Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Nytt AB, vilka konton, inköp med aktiekapital? 2013-02-07 14:31
Hej!
Jag och min man har precis startat ett litet aktiebolag och utför tjänster (EJ momspliktiga). Jag är nybörjare på bokföring och har försökt läsa mig till kunskap, men blir lite förvirrad när det gäller vilka konton jag skall använda, och hur man kan använda aktiekapitalet.

1)Vi har ett företagskonto med företagskort där inköpen samlas på en månatlig faktura. Till samma konto är det knutet ett bankgiro som används för att ta emot betalning från kund. Aktiekapitalet är insatt på samma konto. Skall detta konto anges som 1920, 1930 eller 1940? (Jag har förstått det som att jag bokför aktiekapitalet som kredit på 2081 och samtidigt debet på 1920/30/40).

2) När jag får första fakturan för företagskortet - är det rätt att jag kan häfta ihop alla kvitton på de olika inköpen med fakturan så att fakturan blir ett verifikat med samma datum? När jag betalar fakturan bokföra hela fakturabeloppet som minskad tillgång på 1920/30/40, och sedan bokföra ökad kostnad uppdelat på alla de olika kostnadskonton inköpen motsvarar? Eller måste varje köp bokföras för sig?

3)Nu innan vi får betalt av kund första gången finns endast aktiekapitalet på bankkontot. Jag har förstått det som att vi kan använda av dessa pengar för inköp (dator, skrivare, kontorsmaterial mm), men ser lite olika uppgifter om detta? Är det i så fall rätt att inte bokföra något på konto 2081 aktiekapital, utan låta detta står orört och bara bokföra minskad tillgång på konto 1920/30/40 ihop med ökad kostnad på respektive lämpligt kostnadskonto enligt ovan?

4)Slutligen - Vi vill köpa vår privata dator (inköpt ny i höstas) till företaget. Tanken är direktavskrivning då köpesumman är liten nog. Då räcker det väl att bokföra minskad tillgång 1920/30/40 och ökad kostnad 4010 inköp, (verifierat med kvitto vi skriver), eller måste jag ändå bokföra på ett inventariekonto???

Hemskt tacksam för svar på alla dessa frågor!
Johanna
 Skrivet av:  Johanna IP: 5.172.147.231




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 9 =