Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Bokslut 2013-02-23 11:43
Hej! Jag undrar om det är ngn som kan tala om för mig vad som händer/förväntas av mig när jag trycker på "knappen" bokslut? Är färdig med bokföringen och det verkar stämma med debet och kredit mm. Detta är första året som vi har haft vårt AB.

/Kurt G
 Skrivet av:  Kurt Glamheden IP: 79.138.127.10



Svar: Bokslut 2013-02-25 18:58
Före bokslut måste du bokföra allt som hör till det gamla året. När detta är klart har du (troligtvis) en differens mellan debet och kredit på samtliga resultatkonton (kontonummer över 2999). Denna differens är det som är årets vinst eller förlust.

Vinst eller förlust efter ett år skall föras över från resultaträkningen till balansräkningen. Man kan göra detta själv, men har man inte gjort det manuellt själv kommer UNI_BAS att göra det innan alla konton blir låsta vid bokslut.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.232.81.151



Svar: Bokslut 2013-02-26 17:36
Hej! Tack för svaret. Har nu skrivit ut Resultatrapporten och Balansrapporten. Fick en diff mellan Ej omfört resultat (Resultatrapport) och Ännu ej bokfört resultat (Balansrapport) på 59.40 kr. Är det OK eller måste dessa vara lika. Har ej gjort bokslut.

/Kurt G
 Skrivet av:  Kurt Glamheden IP: 79.138.127.10



Svar: Bokslut 2013-02-26 20:05
Det ska inte finnas någon differens mellan balans- och resultatrapporten. Den differens om du har kan antingen bero på att du lagt in något konto som inte täcks av rapporterna eller så kan det vara någon annan differens.

Gå till Databas/verktyg och tryck på knappen Kontrollera. Kontrollera sedan om differensen är kvar. Om differensen fortfarande är kvar ska du kontakta supportavdelningen för att få hjälp där.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.232.81.151



Svar: Bokslut 2013-02-27 14:52
Hej! Körde en kontroll och då försvann diffen. Kollade vad som hade ändrats och det var ing. moms som hade justerats. Varför vet jag inte, men nu stämmer balans o resultatrapporterna.

/Kurt G
 Skrivet av:  Kurt Glamheden IP: 79.138.127.10



Svar: Bokslut 2013-05-27 15:18
Hej! Jag är en nöjd användare av UniBas sedan många år. Liknande differenser har hänt mig några gånger tidigare efter många bokförda verifikat.

Detta är dock inget konstigt i en databas som består av många celler som är länkade kors och tvärs med olika matematiska formler. För att alla celler skall bli korrekt beräknade och uppdaterade behövs ofta ett iterativt beräkningsförfarande, dvs flera efterföljande beräkningsomgångar behöver göras, vilket kan ta några extra sekunder. Därför är troligen antalet iterationer bestämt redan i programmet.

Jag har därför för vana att köra funktionen "Kontrollera" innan jag går till Resultat och Balansräkningen med lyckat resultat.
 Skrivet av:  Lennart S IP: 82.182.94.21




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 6 =