Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Faktura från 2012 2013-02-25 15:04
Hej. Jag skrev ut en faktura dec 2012 som kunden betalade först feb 2013, när jag skall bokföra den som betlad så får jag upp att den är från 2012 och at jag måste ta hand om den på annat sätt. Gå till Bokslut ocg registrera den som Kontantfaktura såger hjälpen mig, men var i Bokslut gör jag detta?? Detta får jag inte till.

Mvh Rickard
 Skrivet av:  Rickard IP: 46.194.50.112



Svar: Faktura från 2012 2013-02-25 19:04
Du bokför tydligen enligt kontantmetoden (även kallad bokslutsmetoden).
När man bokför enligt kontantmetoden (bokslutsmetoden), då gör man detta under hela året fram till nyårsafton. Vid själva årsskiftet måste man kostnadsföra/intäktsföra de fakturor som ännu ej betalats. Detta innebär för kundfakturor att intäkten som man haft skall skattas och bokföras i det gamla året. För leverantörsfakturor gäller att kostnaderna som man haft skall ligga i det gamla året. Därför den fina knappen "Bokför resterande...".

När man nu bokfört resterande fakturor, då betyder ju inte detta att BETALNING har bokförts. Kvar finns ju skulden till leverantörerna och fordran på våra kunder. Leverantörsskulden finns efter årsskiftet på konto 2440 och kundfordran på konto 1510. Det är precis så som det är om man hade bokfört enligt fakturametoden.

Så småningom får man betalt av sina kunder och betalar sina leverantörsskulder. I det sammanhanget skapas en ny verifikation som gäller själva betalningen. Först vid betalningen berörs konto 1940.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.232.81.151




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 9 =