Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Onödiga kopior 2013-03-08 08:40
Jag vill börja med att jag tycker Uni-Bas är ett väldigt bra bokföringsprogram, enkelt att jobba med även om man inte kan så mycket om bokföring.
Något som däremot retar mig är att det skapas en kopia varje gång man stänger ner programmet, var sjunde dag får man dessutom en uppmaning att spara en kopia och när man gjort det så sparas det ytterligare en automatiskt därför att programmet stängs ner.
Detta fenomen käkar ju en del hårddiskutrymme i onödan, jag har löst det med ett program som gör en autodelete av filer som är mer än 3 dagar gamla men alla användare har säkert inte ens funderat på detta problem.
Uni-Bas svarar som vanligt med kompakt tystnad på denna kritik.
 Skrivet av:  Janne Stenström IP: 217.208.147.129



Svar: Onödiga kopior 2013-03-08 16:02
Hej Janne,
Det är tydligt att du är en uppmärksam användare. Du har påpekat detta fenomen tidigare utan att ha fått svar. Vi har medvetet legat lågt eftersom det du påpekar egentligen inte är ett problem och att svaret på din fråga snarare kan skada än hjälpa våra användare.

Om du bara visste hur många användare som aldrig tar en säkerhetskopia av sina filer.

Om du bara visste hur många användare som inte hittar sin säkerhetskopia.

Om du bara visste hur många användare som ringer till oss och undrar var säkerhetskopian tagit vägen - den ligger då kanske på något USB-minne i en byrålåda i sommarstugan.

Du har rätt i att vi sedan en tid låter UNI_BAS ta en egen säkerhetskopia och lagrar denna på ett eget ställe. Med hjälp av en sådan kopia kan vi hjälpa en kund som kommit på avvägar.

En säkerhetskopia av UNI_BAS tar ungefär 5 Mb. UNI_BAS sparar maximalt 10 säkerhetskopior. Den äldsta tas sedan bort när det kommer en ny, Vi sparar alltså cirka 50 Mb. Man köper idag en hårddisk på 3000 Gb (3.000.000 Mb) för cirka en tusenlapp. Att lagra 50 Mb extra kostar alltså under en krona. "Problemet" är alltså inte större än så.

När vi nu gör detta känt för alla användare, finns alltid risken att man blir mindre noga med att själv ta säkerhetskopia. Man kastar bort livremmen och står kvar med bara hängslen. Vi är inte beredda att ge någon garanti på hängslena. Både kunder och vi på supporten har det bättre utan vetskapen om att det finns hängslen under skjortan.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.232.81.13



Svar: Onödiga kopior 2013-03-10 14:59
Fast i min dator har alltid Unibas sparat oändligt många! När jag kollar idag slutade jag räkna på några hundra kopior...
 Skrivet av:  Daniel IP: 81.232.100.190



Svar: Onödiga kopior 2013-03-11 17:18
Jag har samma erfarenheter som Daniel, oändliga mängder med datafiler.
Det finns ett lite program som heter Cyber-D's Autodelete där man kan ställa in hur
många dagar kopior ska sparas, detta är ett gratisprogram och funkar klockrent.
 Skrivet av:  Janne Stenström IP: 217.208.147.129



Svar: Onödiga kopior 2013-03-11 17:43
Sen ser jag att Unibas inte bara sparar min datafil i Dropbox som jag hänvisat programmet till(efter rekomendation från Unicell) utan också i programmet/rotmappen. Där låg ca hundra kopior till!
Ska det vara så?
 Skrivet av:  Daniel IP: 81.232.100.190



Svar: Onödiga kopior 2013-03-12 08:32
Det ska säkert vara så, Uni-Cell har aldrig haft fel hittills.
 Skrivet av:  Janne Stenström IP: 217.208.147.129



Svar: Onödiga kopior 2013-03-12 14:58
När vi för säkerhets skull gör kopior av datafilen, då ska ingen tro att vi gör detta av elakhet - och inte heller av dumhet. Vi gör det baserat på den erfarenhet vi har. Jag har därför svårt att förstå den stingsliga tonen i denna tråd.

Vi vet:
Före mitten av 2011 togs inga säkerhetskopior automatiskt förutom de som kunder själva har initierat eller som har gjorts beroende på att kunden själv har ställt in systemet för att göra dessa. Daniel har använt UNI_BAS sedan 2008 (Janne sedan 2009) och på den tiden tog UNI_BAS inga egna säkerhetskopior utöver de som man själv ställt in systemet för att göra.

Vi vet också:
Att vi redan med de "hemliga" säkerhetskopiorna räddat 4 -5 kunder som inte tagit egna säkerhetskopior. Mot den bakgrunden ser jag hellre 2 stingsliga kunder än 4 - 5 som får göra om allt sitt arbete.

Vi vet också:
Att även om man har ett par hundra extra kopior på hårddisken, så kostar detta inte mer än några kronor. Det är dessutom ingenting som hindrar dig från att ta bort dessa t.ex en gång om året.

Det finns förstås de som kommer ihåg när en 5 Mb hårddisk kostade 30.000 kr - så är det ju inte längre. Tiderna förändras.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.232.81.13



Svar: Onödiga kopior 2013-03-13 14:07
Ni tycker alltså vi är "stingsliga kunder" som vill ha ett svar?

UNICELL`S kommentar:
Nej, men med inlägg typ "Det ska säkert vara så, Uni-Cell har aldrig haft fel hittills", då uppfattar jag tonen som "stingslig".
Som jag nämnt så gör jag bedömningen att svaret på frågan riskerar att skada säkerheten för en del av våra kunder - då vill vi helst slippa att svara.
 Skrivet av:  Daniel IP: 193.13.61.42



Svar: Onödiga kopior 2013-03-14 08:10
Dessvärre är jag nog benägen att hålla med JAnne i det här fallet. Jag upplever er som lätt stingsliga. Man kan ju inte ställa en fråga, få ett svar och sedan få halva svaret utelämnat men istället få en redovisning hur mycket hårddiskutrymme kostar!? Det är helt irrelevant!
 Skrivet av:  Daniel IP: 193.13.61.42




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 10 =