Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

gamla kundfodringar 2013-04-28 10:06
Hej!

Jag har gamla fakturor som nog aldrig kommer att bli betalda. Hur avslutar jag då kunfodringskontot?

Det har blivit en kreditnota inför detta bokslut och då hamnar kundfodringarna = intäkter. Men om jag inte kommer få betalt för fakturorna så vill jag avsluta dem för gott.

Hur går jag tillväga då? Alltså vilket konto ska jag använda för att nollställa kundfodringar 1510 istället för kreditnota som blir vid bokslutet.

//Micke
 Skrivet av:  Mikael IP: 94.255.216.216



Svar: gamla kundfodringar 2013-05-02 11:54
En kreditnota är för det första samma sak som en faktura - fast tvärtom. En faktura ligger kvar i systemet till dess att den är betald. Samma sak med en kreditnota - den ligger kvar till dess att man gör en utbetalning eller kvittar den mot en faktura.

UNI_BAS kan inte utgå ifrån att man nödvändigtvis använder en ´reditnota för att kvitta motsvarande faktura. Därför måste man "kvitta bort" faktura/kreditnota mot varandra genom att registrera betalning av dessa. Betalningen registreras på vanligt sätt under Registrera/Betalning från kund. Välj Gruppbetalning. Ange t.ex bevakningskontot som inbetalningskonto. Klicka sedan på både fakturan och kreditnotan. - tryck på knappen "Bokför".
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.232.81.13




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 1 =