Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Text i fakturan? 2013-05-04 14:57
Är det bara jag som inte får till en vettig texthantering i unibas?
Jag avslutar alla mina fakturor med en journalbeskrivning över mitt arbete.
(jobbar som hovslagare och har journalkrav på mig) så jag har lagt in en post som bara innehåller text, vilken jag skriver på varje faktura. Men ofta hamnar hälften av texten utanför fakturan oläslig, och för att byta rad måste jag trycka CTRL-Enter. Det känns väldigt krångligt!?
 Skrivet av:  Daniel IP: 81.232.100.190



Svar: Text i fakturan? 2013-06-05 11:33
Detta är ju en av de stora fördelarna med just UNI_BAS. I UNI_BAS kan du ha en artikelbenämning på upp till 32.000 tecken. Detta är UNIKT. I de flesta andra program är begränsningen 64 tecken eller till och med 32 tecken (Visma).

Däremot har vi inte byggt in någon ordbehandlare i benämningsfältet. Man måste därför själv kontrollera stavning och radbrytning. CTRL-Enter ger ny rad. Bara enter - då kommer man till nästa fält. Vad vill du ha istället för CTRL-Enter?Detta är ju en av de stora fördelarna med just UNI_BAS. I UNI_BAS kan du ha en artikelbenämning på upp till 32.000 tecken. Detta är UNIKT. I de flesta andra program är begränsningen 64 tecken eller till och med 32 tecken (32 tecken i Visma).

Däremot har vi inte byggt in någon ordbehandlare i benämningsfältet. Man måste därför själv kontrollera stavning och radbrytning. CTRL-Enter ger ny rad. Bara enter/bara Tab/bara return - då kommer man till nästa fält. Vad vill du ha istället för CTRL-Enter?
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.232.81.13



Svar: Text i fakturan? 2013-06-10 21:46
Alltså...jag menar att jag skulle vija att när själva rutan tar slut så attt säga så sker automatiskt radbryt. Som det är nu när jag skriver så fortsätter texten ut i blindo på fakturan men är fullt synlig i själva programmet. Fortsår du hur ajg menar? Det är lite knepigt att förklara.
Ordbehandlare efterlyser jag inte, det är inte det. bara lite bättre radbrytfunktion?
 Skrivet av:  Daniel IP: 81.232.100.190



Svar: Text i fakturan? 2013-08-11 10:18
Hej jag håller med! vore kanon bra med att man kunde skriva på och precis som det är i denna ruta där jag skriver detta meddelande
en mycket nöjd användare
 Skrivet av:  Janne IP: 46.236.70.106



Svar: Text i fakturan? 2013-08-12 18:17
Också önskvärt är att man kan utnyttja alla tecken på tangentbordet! Jag kan tex inte använda mig av apostrofer och liknande utan då blir det bara frågetecken istället underligt nog?
 Skrivet av:  Daniel IP: 81.232.100.190



Svar: Text i fakturan? 2013-08-12 19:37
Vi ska inte glömma att just benämningsfältet i UNI_BAS är unikt stort (32.000 tecken) - detta ser vi som viktigare än allt annat.
I UNI_BAS kan man dessutom ange att en rad ska skivas med fet stil eller i kursiv stil. Man kan i UNI_BAS välja typsnitt för fakturautskriften. Vid utskrift tar ett M större plats än ett i. Om man på en faktura inte skriver ut något artikelnummer, då får man större plats för benämningen. Dessa "fördelar" gör det i princip omöjligt att bara skriva på till dess att rutan tar slut och att allt därefter automatiskt skulle bli rätt och riktigt.

Om vi begränsar oss till samma antal tecken som andra faktureringsprogram och dessutom tar bort många andra funktioner som har med benämningsfältet att göra, då har vi inte de "problem" som nämns här. Man måste helt enkelt själv bestämma var man vill ha "ny rad".

Det finns ett fåtal tecken som inte kan skrivas i benämningsfältet. Oftast kan man lösa detta genom att skriva ett annat tecken: " kan istället skrivas med ” osv. Detta beror på vårt programspråk där vissa tecken får programmässig betydelse.

Ingen vill ändå byta våra 32.000 tecken mot Visma´s 32 tecken.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.232.81.151



Svar: Text i fakturan? 2013-08-14 10:35
Ingen av oss klagar på antalet tecken! Bara bättre radbryt respektive teckenanvändning!

Jag anser nog att det är ett gansa betydande antal tecken som inte kan användas! Alla ord/namn med apostrof för att ta det allra enklaste exempel! Ordet idé exempelvis blir till ordet id?
Namnet René blir till Ren? osv. Kort sagt kan jag itne uttnyttja tangentbordet i programmet som jag FORTFARANDE är nöjd med i grunden.

Säg istället: "vi ska tänka på det till nästa uppdatering", "Bra idé, det har vi inte tänkt på" eller nåt annat liknande, det är mycket trevligare att höra/läsa än att ni som vanligt beklagar er över Visma.
 Skrivet av:  Daniel IP: 81.232.100.190



Svar: Text i fakturan? 2013-08-14 15:46
Hoppas att jag förklarat svårigheterna med radbrytning. Hoppas också att man förstår att det är enkelt att lösa genom att själv avgöra var man vill ha radbrytningar.

Daniel, ditt problem med allehanda tecken beror förmodligen på att du har valt ett typsnitt som kanske inte har dessa tecken. I så fall kan vi inte hjälpa dig med annat än att råda dig att byta till ett typsnitt där dessa tecken ingår. Vi har testat allehanda tecken här hos oss och skrivit ut en faktura med en uppsjö av "konstiga" tecken - utan problem - se fakturan under länken: Faktura med fnutt-tecken
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.232.81.13



Svar: Text i fakturan? 2013-08-14 19:55
Ok! Jag visste inte att man kunde byta typsnitt? Jag kör default-typsnitt på mina fakturor. Ska genast kolla! Svårigheterna med radbryt har jag inte sett att ni skrivit nåt om?
 Skrivet av:  Daniel IP: 81.232.100.190



Svar: Text i fakturan? 2013-08-14 20:10
Fakturan i exemplet ovan är skriven med default-typsnittet som är Arial.

Det vi skrev tidigare om radbrytning var:
"I UNI_BAS kan man dessutom ange att en rad ska skivas med fet stil eller i kursiv stil. Man kan i UNI_BAS välja typsnitt för fakturautskriften. Vid utskrift tar ett M större plats än ett i. Om man på en faktura inte skriver ut något artikelnummer, då får man större plats för benämningen. Dessa "fördelar" gör det i princip omöjligt att bara skriva på till dess att rutan tar slut och att allt därefter automatiskt skulle bli rätt och riktigt.
Om vi begränsar oss till samma antal tecken som andra faktureringsprogram och dessutom tar bort många andra funktioner som har med benämningsfältet att göra, då har vi inte de "problem" som nämns här. Man måste helt enkelt själv bestämma var man vill ha "ny rad". "

Man kan förstås lägga till att olika typsnitt tar olika stor plats på raden. Ett "i" tar betydligt mindre plats än ett "m". Fet stil tar mer plats än normal stil. .......
Om en artikelbeskrivning är så lång att det behövs ytterligare en rad, då tillåts artikelbeskrivningen att bli ännu längre på den raden. På så sätt kan man på längre fakturor ofta spara in en eller flera sidor i utskriften. Detta kan man se exempel på i fakturan under länken ovan. Den fakturan hade behövt åtminstone 2 sidor om inte utskriften kunde bli längre på rader som saknar antal och belopp.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.232.81.151




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 2 =