Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Försäljning av inventarie 2013-05-08 21:42
Jag har sålt en inventarie via faktura. I er video visar ni bara en kontantförsäljning med Debet Kassa, Kredit Inventarier. När jag gör detta via faktura registreras det som Debet Kundfordringar och Kredit försäljning (3010). När jag sedan får betalt registreras Kredit Kundfordringar och Debet Plusgiro. Vart tar KSV vägen? Nu ser det ut som jag gjort en jättevinst fast jag faktiskt haft en kostnad (inventariens nuvärde) för varan (KSV). Hur fungerar detta i Unibas?
 Skrivet av:  Urban Zenk IP: 109.228.138.142



Svar: Försäljning av inventarie 2013-05-08 22:47
Försäljning av ett inventarium är en extraordinär intäkt som inte kan ske genom den normala faktureringsrutinen. Faktureringsrutinen avser endast den fakturering som härrör från företagets verksamhet.

Man säljer ett inventarium genom att bokföra försäljningen d.v.s man krediterar inventariekontot och debiterar bank, bankgiro, eller kassa. Eventuellt kan man debitera "diverse kundfordringar" - ett kundkonto utan reskontra.

Vid försäljningen kan det uppstå en vinst eller förlust. Vinst eller förlusten är dock inte känd förrän årets avskrivningar genomförts. Därför sker beräkningen och bokföringen automatiskt i samband med bokslut för det året då försäljningen gjordes.

p.s.
Du undrar: "Vart tar KSV vägen?". Jag känner mig kanske lite dum - men kan du förklara vad är "KSV". Är det möjligen detsamma som "ISV" (Ingen Som Vet)
D.s.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.232.81.151



Svar: Försäljning av inventarie 2013-05-09 21:16
KSV = Kostnad för Sålda Varor...

Eftersom det här är frågan om en inventarie så skall man väl inte resonera om KSV, inventarien är ju inte en vara i ordets normala betydelse...
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.64.250.7



Svar: Försäljning av inventarie 2013-05-10 07:49
Rätt. KSV= Kostnad Sålda Varor. Tack för svar. M a o kan jag inte ställa ut en faktura i Unibas som vanligt utan jag får ta fram "Word" och skriva en separat faktura/kvitto?

Urban
 Skrivet av:  IP: 109.228.138.142



Svar: Försäljning av inventarie 2013-05-10 20:28
Visst kan du skriva en faktura i Unibas!

Du måste dock komma ihåg att tömma inventariekontot på inventariebeloppet och ta hänsyn till om intäkten vid försäljningen är större än det bokförda restvärdet. Du kommer även att behöva hålla koll på momsen.

Använder du unibas inventariebok får du hjälp av den.
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 90.227.118.164




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 6 =