Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Inköp från EU redovisas inte rätt i momsrapport 2013-05-12 19:01
Har råkat ut för ett underligt problem när jag bokfört mina betalningar av google apps. Jag har bokfört som kostnad utan faktura. Eftersom de tar betalt från Irland så ska det ju registreras som köp från EU-land. Rimligen är ju apps ett köp av tjänst.

Om jag väljer "inköp TJÄNST från EU" så redovisas inte kostnaden inte rätt i min momsrapport, men väljer jag i stället "inköp VARA från eu" så blir slutsumman i momsrapporten rätt. Anger jag tjänst så fattas det beloppet på "förvärv från annat eu-land" raden "tjänster" i rapporten. Bokför jag som "vara" så finns det med på raden varor i rapporten.

I båda fallen bokas momsen på kontot 2615 och följer med korrekt i momsrapporten. Själva köpet bokar jag på 6540, och på det kontot finns alla köp hela tiden korrekt bokförda.

Jag har försökt gräva lite, men inte hittat var jag kan ange hur dessa val definieras (inköp VARA från EU/inköp TJÄNST från EU), men hittar jag det så går det säkert att rätta till så att jag kan ange tjänster som just sådana och få det rätt automagiskt. Nu har jag korrigerat genom att gå in på verifikatet och bokat om det som en vara, enligt annat inlägg i detta forum. Kan någon visa mig vägen?
 Skrivet av:  Lars Olof Norell IP: 94.254.80.29



Svar: Inköp från EU redovisas inte rätt i momsrapport 2013-06-05 10:58
Förlåt att jag är lite sen med svaret på din fråga. Jag har testat att registrera både inköp vara och inköp tjänst från EU.

I båda fallen bokas det korrekt. Det kan eventuellt bero på att jag har en nyare programversion hos mig. Du bör alltså prova med att uppdatera programmet. Ring supporten om du vill ha hjälp med detta.

Hela hanteringen av moms och redovisning av moms i UNI_BAS har under de senaste månaderna skrivits om. Jag minns med vemod den tiden då man bara behövde två konton för (m)omsregistreringen. Idag är det betydligt mer komplicerat för företaget att hantera statens momspengar. Det blev inte heller lättare när vi nu är med i EU.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.232.81.13




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 3 =