Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

registrera kundfaktura utan moms? 2013-05-20 10:00
Hej!

Jag skall skicka en faktura till en kund i Sverige men denna kunden är en förening och skall inte ha någon moms på beloppet. Hur löser jag detta?
Jag kan ju gå in på artiklar och ändra momssatsen till ingen moms, men läste på forumet att det blir fel i momsrapporten då. Stämmer det?

Väldigt glad för snabbt svar ;)
 Skrivet av:  anders IP: 83.248.248.155



Svar: registrera kundfaktura utan moms? 2013-05-20 19:57
Njaeae.... En ideell förening är "momsbefriad" i så motto att de inte inte behöver redovisa MOMS men heller inte får dra av MOMS.

Moms skall ingå på fakturan!

Att föreningen inte får dra av MOMS:en är inte ditt problem...

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 46.162.126.93



Svar: registrera kundfaktura utan moms? 2013-06-09 13:19
Men då får ju föreningen en högre kostnad än beräknat? Jag har samma problem...Det jag ska få ut är 19 000 men måste ju lägga på moms på 25 % och om de inte kan dra av den sen blir det tokigt för föreningen?
 Skrivet av:  Maria IP: 46.195.143.209



Svar: registrera kundfaktura utan moms? 2013-06-09 16:11
Samma svar: Du som leverantör skall lägga på moms. -Din- verksamhet är inte momsbefriad!!!

Exempel: Om föreningen handlar t.ex. varm korv inför föreningskvällen, inte sjutton räknar ICA-kassören bort moms när varorna skall betalas i kassan!

Har du lovat ett totalpris på 19000:- är du i ett lite brydsamt läge!
Antingen säljer du för 15200+3800=19000 och gör en förlust, eller så säljer du för 19000+4750=23750 och då blir det dyrare för föreningen. Momsen skall med oavsett vilket alternativ du väljer.

Gör en sökning på nätet med orden "skatteverket momsbefriad" så får du många läsvärda träffar.

Notervärt:
Det finns faktiskt några verksamhetsområden där du inte behöver lägga på moms. Det gäller bl.a. viss sjukvård, viss uthyrning av lokaler, kulturutbildningar, bibliotekstjänster mm. Om det gäller sådan verksamhet så kan du sälja momsfritt till föreningen, men då måste det på fakturan (som textinformation) framgå vilket lagrum eller EU-direktiv som är tillämpligt och som du stödjer dig på i ditt beslut. Också det här kan du hitta med en sökning på nätet.


/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.65.254.142



Svar: registrera kundfaktura utan moms? 2013-11-15 12:13
Hej igen!

Det var ett tag sedan jag var inne nu, och jag tackar på svaren som kommit. Men nu har jag gjort en del research.

Det är så att jag håller brandutbildningar för ett en ideell förening som tillhandahåller utbildningar (och får statliga bidrag) för SFI (svenska för invandrare) och denna utbildningen är momsbefriad enligt Skattevrkets momsbroschyr. Så det verkar stämma bra överens med att jag måste fakturera dem utan moms.
Men hur gör jag i UNIBAS rent konkret? Kan jag ändra kunden till EU kund fastän kunden inte är det? eller ska jag ändra artikeln som jag vill ha betalt för till ingen momssats? Men då tycker jag att det ser konstigt ut på fakturan.
Snälla hjälp mig. Måste få iväg fakturan nu.

Mvh ANders
 Skrivet av:  anders z IP: 83.248.39.150




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 9 =