Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Avskrivning av hela beloppet 2013-06-17 18:56
Hej!
Jag sitter nu med mitt första årsbokslut i mitt AB.
Jag har bokfört klart så gott som allt men inte min avskrivning på dator (värd 8000kr) och min kamera (värd 4000kr).
Eftersom mitt resultat för närvarande är +12000kr skulle jag gärna vilja att det blev 0 genom att skriva av hela värdet på kameran och datorn direkt detta räkenskapsår, går detta?
Jag har inte gjort några avskrivningar på dessa tidigare då det är mitt första år som företagare.

Tacksam för svar!
Vänligen
Karolina
 Skrivet av:  Karolina IP: 83.254.205.4



Svar: Avskrivning av hela beloppet 2013-06-18 00:44
Småinköp kan avskrivas direkt vid inköpet. Du bokför inköpen som en kostnad för förbrukningsinventarier, istället för att bokföra dem som en långsamt avskrivningsbar tillgång i form av en inventarie.

Som förbrukningsinventarier (konto 5410) räknas pryttlar som kostar under 22 papp.
Så här skriver skatteverket om "Inventarier av mindre värde" (några rader ned i texten):

- - - S N I P - - -
Inventarier som bedöms ha en ekonomisk livslängd på högst tre år får dras av redan samma år de skaffas till näringsverksamheten (så kallade korttids- eller treårsinventarier). Det är bolaget som i första hand ska visa att livslängden är högst tre år.

Inventarier av mindre värde får också dras av i sin helhet året de skaffas till näringsverksamheten. Med "mindre värde" menar man taxeringsåret 2013 ett värde som understiger 22 000 kronor exklusive moms (dvs. ett halvt prisbasbelopp). När man ska avgöra vad som är mindre värde, räknas flera inventarier som på ett naturligt sätt hör ihop som ett inventarium. Samma sak gäller om inköp av olika inventarier kan anses ingå som ett led i en större inventarieanskaffning.

- - - S N I P - - -

/ Lars Bergström
/ Nöjd Unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.65.254.142




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 5 =