Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Gammal version, forts. 2013-10-14 15:20
Hej, min förra tråd blev låst för nya inlägg innan jag fick chans att lägga upp mitt svar till Unicell, så här kommer det igen.

Hejsan!

Jag undrar om man på något sätt skulle kunna få tag på en gammal kopia utav UNI_BAS programmet?
Det är nämligen så att jag har lagt ner mitt företag som jag använde programmet till, och formaterat om datorn så det försvann, men jag skulle nu behöva gå tillbaka till min säkerhetskopia och hämta ut lite information där.
Pratade med support nyss och de sa att ni inte hade någon gammal version?
Funkar det alltså inte att gå tillbaka till en säkerhetskopia från 2012 med den senaste versionen?

Mvh Niklas.

//UNICELL har redigerat bort inlägg från en annan användare som hade idéer om att olovligen publicera våra program på egen server, vilket var anledningen till att vi stängde tråden//

Nu till mitt följande problem.
Jag har lagt ner mitt företag och använder inte längre UNI_Bas som jag gjorde förr, men skulle nu endast behöva se mina uppgifter i programmet, då jag missat en del bokföring.
Ska jag alltså inte kunna se detta utan att teckna ett nytt service avtal + 1års avgift för 520kr??
När jag köpte programmet var det en engångskostnad och INGEN licensavgift, så detta låter mycket konstigt?
 Skrivet av:  Niklas Olsson IP: 213.114.26.16



Svar: Gammal version, forts. 2013-10-15 16:19
Hej,
Du har köpt ditt program på den tiden då uppdaterings- och supportavtal var frivilligt.
Du får därför självklart använda ditt program obegränsat framåt i tiden utan att betala en krona mer.
Om Du vill ha support eller uppdatering så har du möjlighet att teckna ett avtal för detta (frivilligt) - men då får du förstås som alla andra betala för detta.

Det du däremot inte (utan att teckna avtal) får göra är att ladda hem uppdateringar av programmet. Du får alltså använda den version av programmet som du ursprungligen köpte.
Du erhöll vid köpet följande text i ditt ordererkännande:
"Du får gärna ladda ner den absolut senaste versionen av UNI_BAS från vår hemsida på internet. Använd länken "Hämta demo". Länken för uppdateringar är reserverad för kunder med serviceavtal." och "Eftersom Du valt att inte teckna serviceavtal är denna möjlighet öppen endast 1 månad framöver. Tänk därför på att även ta en säkerhetskopia av programmet."

Konstigare än så är det inte, men du har valt bort support och uppdateringar och har inte behövt betala för detta - bra tycker vi, men nu vill du ha support och uppdateringar gratis - varför?
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.232.81.13



Svar: Gammal version, forts. 2013-10-15 20:10
Hej, och tack för svar!

Anledningen till att jag inte vill betala för något är att jag ENDAST behöver komma åt min gamla fil för att fylla i ett papper till Skatteverket, och det är allt!
Därefter behöver jag inte längre använda det då mitt företag är avvecklat och totalt avslutat.
Jag har införskaffat mig ett helt nytt Windows på min dator och har därför inte dåvarande programversion av UBI_BAS kvar, så kan inte komma åt det på detta sätt.
 Skrivet av:  Niklas IP: 213.114.26.16



Svar: Gammal version, forts. 2013-10-22 12:28
Hej!

Jag skulle gärna vilja ha ett svar här snarast då jag måste skicka in min NE blankett senast på fredag!

Mvh Niklas.
 Skrivet av:  Niklas IP: 185.26.182.36



Svar: Gammal version, forts. 2013-10-22 15:30
Varje företag måste inledningsvis skapa sin egen prislista. Om man lägger priset högt eller lågt är upp till företaget att avgöra. Man ksa sedan klart och tydligt uppge sitt pris för sina kunder.

Du har köpt UNI_BAS enligt den gamla prislistan. Du har från första början fått veta att UNI_BAS kostar (på den tiden) 1.250:-. Utöver programmet kan man (frivilligt) betala för support och uppdateringsavtal (60:- kr per månad) som faktureras med 720:- per år.

Vi har numera sänkt priset på UNI_BAS till 800:- kr men idag är supportavtal inte länge frivilligt.

För Dig som köpt UNI_BAS enligt den gamla prislistan har du haft möjlighet att välja med eller utan support. Du valde bort supporten. Nu vill du ha support och då vet du redan priset för detta. Priset är som förut 720:- kr för ett års support med uppdateringar. Har du varit utan supportavtal mer än 6 månader tillkommer en uppdateringskostnad på 400:- kr

(angivna priser är ex moms)
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.237.192.95



Svar: Gammal version, forts. 2013-10-22 16:53
Måste man verkligen teckna ett helt år support för att endast gå in och titta i programmet i 5 minuter?
Det är bortkastade pengar, men även ett måste...
 Skrivet av:  Niklas IP: 185.26.182.28



Svar: Gammal version, forts. 2013-10-22 20:57
Nej, man MÅSTE inte. Har du följt vårt råd i ordererkännandet: "Tänk därför på att även ta en säkerhetskopia av programmet", då kan du fortsätta att använda programmet helt gratis så länge du vill.
Ta bara fram säkerhetskopian av programmet och kör med den.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 95.198.5.103



Svar: Gammal version, forts. 2013-10-23 01:25
Det har jag också förklarat att jag INTE har någon säkerhetskopia på programmet, utan bara för min fil som jag läser in i programmet. Hur kan det komma sig att inte ni har någon säkerhetskopia på programmet?
 Skrivet av:  Niklas IP: 185.26.182.37



Svar: Gammal version, forts. 2013-10-23 08:00
Självklart har vi alla säkerhetskopior som vi behöver. Vi har också alla säkerhetskopior av programmet som våra supportavtalskunder behöver. - Fullständigt självklart
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.233.149.219



Svar: Gammal version, forts. 2013-10-23 15:14
Då är ju problemet löst?
Inte svårare än att jag kan (förhoppningsvis) få en gammal kopia av programmet skickat till min mail? Om så är fallet, så är det en kopia som va aktuell i XXBLABLAXX som jag behöver!

UNICELL´s kommentar:
Trots alla våra svar verkar det som om du kanske ändå inte förstått vad vi sagt. Du får läsa igenom våra svar än en gång så kanske det klarnar. Vi har tills vidare stängt tråden eftersom vi inte verkar kunna komma längre.
 Skrivet av:  Niklas IP: 213.114.26.16



Svar: Gammal version, forts. 2013-10-23 17:34
Niklas!

Tyvärr måste du antingen acceptera att köpa en ny utgåva av programmet, eller så får du ägna några timmar åt att manuellt räkna fram de NE-uppgifter du behöver. Allt finns åtkomligt i dina verifikatpärmar. Ett tråkigt jobb, men fullt görligt, och du sparar en slant.


För övrig så är det få, ytterst få, programföretag som säljer eller tillhandahåller gamla versioner av sina programpaket. Inte ens de grisigt dyra CAD-systemen kan man få "gratis" om man slarvat bort sitt programpaket.


/ Lars Bergström
/
/ Nöjd unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 46.162.126.93




Denna tråden är stängd för nya inlägg.