Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

1510 låst och bokföringsmetoden 2014-01-14 01:22

Jag har ett problem som jag sett att flera innan mig också frågat om, men jag misstänker att mitt ändå är lite annorlunda.

Jag har fått avslutande verifikationer från revisor och i en av dem ska jag kreditera 1510 (som ju är låst) och debitera 2013 med samma belopp.

I något fall (jag läst på forumet) verkar detta kunna ordna sig genom att man betalar en faktura och då krediteras 1510. Men kan det vara så att det inte funkar för mig eftersom jag bokför enligt bokslutsmetoden? (Då uppstår väl inga fordringar eftersom jag ju istället bara bokför intäkter när de kommer in.)

Så hur löser jag detta?

Tacksam för hjälp!

Carl
 Skrivet av:  Carl IP: 46.195.164.47



Svar: 1510 låst och bokföringsmetoden 2014-01-14 09:54
När du bokför enligt kontantmetoden (ä.k. bokslutsmetoden) används konto 1510 för att bokföra resterande fakturor efter ett årsskifte. Därför gäller att 1510 är låst oavsett om man använder kontantmetoden eller fakturametoden.

Förändringar på 1510 kan endast göras genom att man skriver en kundfaktura/Kreditnota eller genom att reglera en kundfaktura/kreditnota. Detta självklart eftersom saldot på 1510 ska vara lika med saldot i kundreskontran.

Skapa istället ett konto 1511 "Revisorns kundfordringar" och bokför hans kundfordringar på det kontot.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.232.81.13




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 8 =