Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

deklaration 2014-04-08 20:55
jag har haft fast anställning i ett år nu. nystartsjobb. men varför står det på min deklaration att jag fått ca hälften av min årsinkomst från länstyrelsen ?
 Skrivet av:  eva IP: 194.236.209.125



Svar: deklaration 2014-04-09 00:11
Din arbetsgivare har fått delar av lönekostnaden som anställningsstöd (egentligen gäller det arbetsgivaravgiften och inte din lön). Arbetsgivaren kan söka den sortens stöd, och vanligtvis ges stödet ett år i sänder. Ju längre du var arbetslös innan den här anställningen, dess längre kan arbetsgivaren få anställningsstödet.

Saxat från en AF-brochyr:
"Det är arbetsgivaren som ansöker om nystartsjobb för dig, men du ska själv fylla i en blankett med de tider du har varit utan arbete och lämna eller skicka den till Arbetsförmedlingen. Blanketten hittar du på arbetsförmedlingen.se eller på närmaste arbetsförmedling. I vissa fall måste du skicka med ett intyg."


Att du inte varit medveten om att arbetsgivaren sökt detta bidrag för din anställning är lite skumt.

Det är från arbetsgivaren du får lönen! Att arbetsgivaren i sin tur fått bidrag från länsstyrelsen / staten / AF är en annan femma och behöver inte ens stå utskrivet på ditt lönebesked. Läs mer på AF:s hemsida.

/ Lars Bergström
/ Nöjd UniBas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.66.179.249




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 7 =