Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

dränkt dator 2014-08-19 17:20
Hej, jag är en IT Support person som supportar en kund som har en dränkt dator som vi försöker att återställa en gammal Uni Bas installation från , eftersom jag ej är riktigt familjär med detta undrar jag om det är SQL eller någon annan databas som behöver återställas, hur gör man , tackar för hjälpen på förhand . // Jordan
 Skrivet av:  Jordan Slawecki IP: 79.136.52.118



Svar: dränkt dator 2014-08-24 10:13
Om man inte vill/kan ringa Unicells support så gäller följande:

Unibas bygger på 4-D med ett pålagt skal för bokföring. Man kan inte skapa något vettigt utan att ha tillgång till ett komplett unibasprogrampaket, (ungefärligt förklarat).

Har användaren serviceavtal och det finns en back-up av bokföringsfilen: Bussimpelt, hämta unibasprogrammet från Unicell och läs in senaste back-upp av bokföringsfilen.

Finns inte serviceavtal: Läs in backuppen av programpaketet som ursprungligen hämtades ned från unicell och läs in senaste backuppen av bokföringsfilen.

Finns varken back-up av programpaket eller bokföringsfilen:
Köp ny utgåva av programmet ( kostar ungefär som en sämre pub-kväll) och skriv in bokföringen manuellt sedan senaste bokslutet. Alla ingående balanser är uppgifter som finns i deklarationspappren för senaste bokföringsåret.

/ Lars bergström
/ Nöjd Unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 95.199.200.22



Svar: dränkt dator 2014-10-07 10:58
Lars, så du menar att även om man köpt programmet tidigare kan man inte ladda ner det igen? Varför? Jag har köpt en licens men har inte längre programmet eftersom det ligger på min gamla obrukbara dator, ska jag behöva köpa det igen då? Varför inte bara ge kunder möjlighet att ladda ner och aktivera med sin licenskod som alla andra programföretag?
 Skrivet av:  Christer IP: 46.194.164.215



Svar: dränkt dator 2014-10-07 23:01
Har man köpt programmet med supportavtal så kan man ladda ned purfärska utgåvor av programmet. Lätt som en plätt!

Har man valt att köpa programmet -utan- support så kan kan inte ladda ned programmet på nytt*. Att köpa utan support visar att man anser sig klara av problem på egen hand....

Inget konstigt med det!

Yttrandet att "alla andra programföretag" ger gratis nedladdningsmöjlighet utan supportavtal anser jag vara en lätt överdrift.


* Jo, en viss respit finns (fanns), så man har (hade) gott om möjlighet att ladda hem programmet och att bränna en installations-CD. För övrigt så har "support-fria" utgåvor av UniBas inte sålts de senaste åren. Har du köpt programmet på sistone så har du support, och därmed nedladdningsmöjlighet!

/ Lars Bergström
/ Nöjd Unibasanvändare med Unibas-bokföring sedan 1996-97
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.66.179.42



Svar: dränkt dator 2014-10-08 11:36
Idiotiskt. Köper man ett program så köper man väl en licens. Att köpa "support" bara för att få ladda ner programmet ytterligare gånger är bondfångeri. Jag gillar UNI_BAS. Men kommer att köpa nåt annat pga detta
 Skrivet av:  Christer IP: 46.194.32.132



Svar: dränkt dator 2014-10-08 19:01
Hej Christer,

Får jag börja med att gratulera dig till att du under flera års tid kunnat använda ditt UNI_BAS-program utan att betala ett öre för support. Vi tyckte det var bra att man tidigare kunde köpa våra program och att supportavgiften sedan var frivillig. Alla våra betydande konkurrenter valde att istället göra den årliga avgiften obligatorisk.

När nu supporten hos oss var frivillig, uppstod till vår förvåning vissa problem. Det är klart att den som väljer att betala för support - den kunden ska förstås ha support. Värre är det för den som väljer att avstå från support om man väljer bort supporten då kan man inte förvänta sig att ändå få support. Vissa av dem som valt bort supporten hade svårt att acceptera detta och vi blev därför tvungna att slopa frivilligheten. Men vi valde i alla fall att sätta marknadens lägsta pris på vår support.

Du skriver att du "kommer att köpa nåt annat pga detta". Det är klart att de pengar som du under åren sparat på att använda UNI_BAS, kan du nu använda till att köpa ett dyrare ekonomisystem.

Bara för jämförelsens skull:

UNI_BAS: - pris 800:-kr + 720:-kr för första årets support. Därefter 720:_kr per år för support.

VISMA enskild firma: - Pris 1.990:_kr - därefter 1.200:-kr per år.

Visma Ekonomi: - Pris 1668:-kr per år

Hogia: - Minst 1.176:-kr per år för enbart bokföring. Tillkommer minst 1.068:-kr per år för fakturering. Kundreskontra ? - Leverantörsreskontra ? - Inventariebok ?

UNI_BAS - inte ett pris över 1.000:- kr per år
ÖVRIGA LEVERANTÖRER - INTE ETT PRIS UNDER 1.000:-kr per år
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.232.81.151



Svar: dränkt dator 2014-10-08 20:13
Jag antar att vi alla bara vill tjäna pengar.. Varför kan ni inte bara ge mig en länk där jag kan ladda ner den programvara som jag köpt? Jag behöver inte "SUPPORT"
 Skrivet av:  Christer IP: 46.194.32.132



Svar: dränkt dator 2014-10-08 20:28
ja, det är just detta som har gjort att vår support inte längre är frivillig.

Om man har supportavtal då betalar man för support och kan när som helst ladda ner den senaste uppdateringen. Vi behöver inte fråga vilken version man köpt, när man köpt och vi behöver bara ha en enda version tillgänglig. Lätt för oss - lätt för kunden.

Så kommer det någon som inte har betalat för support (support = hjälp på engelska) och ändå vill ha hjälp från oss - gratis. Vi ska hålla alla historiska versioner av programmet tillgängliga för nedladdning. Du har inte betalat för uppdateringar av programmet, så du har inte automatiskt utan kostnad rätt att använda alla framtida versioner av programmet. vi måst ha ett kodsystem som ger dig tillgång till just den version som du köpte en gång i tiden. Vi ska alltså lägga ner mer arbete för den som inte betalar än den som betalar??? När man inte förstår detta har man lagt grunden för att vi numera inte har frivillig supportavgift - PRECIS SOM ANDRA LEVERANTÖRER
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.232.81.151



Svar: dränkt dator 2014-10-08 21:41
Jaja, du har rätt. Blir bara arg för att det inte är som jag vill att det skall vara.
 Skrivet av:  Christer IP: 46.194.32.132




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 8 =