Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Kompatibilitet med OS X Yosemite? 2014-10-19 20:41
Hej

Är UNI_BAS kompatibel med OS X Yosemite?
 Skrivet av:  Oscar IP: 213.114.40.12



Svar: Kompatibilitet med OS X Yosemite? 2014-10-20 11:33
Det är väl bara 3 dagar sedan OS X Yosemite släpptes.

Som alltid när ett nytt operativsystem släpps, kan det skapa oro ifråga om att allt kommer att fungera. Därför kan man rent allmänt säga att det kan vara en fördel - inte bara gällande UNI_BAS, att invänta och låta några modiga prova först. Inte så sällan visar det sig att det dyker upp konstigheter i både det ena och andra programmet - det är just därför som Frågan är befogad.

När det gäller Yosemite (som ju bara gäller Mac-användare), så har vi inte fått rapport om några konstigheter alls - allt ska fungera.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.232.81.151



Svar: Kompatibilitet med OS X Yosemite? 2014-10-20 22:24
Hej

> Det är väl bara 3 dagar sedan OS X Yosemite släpptes.

Där har funnits beta ute för utvecklare sedan i somras, det är knappast någon nyhet att OS X Yosemite varit på gång? Eller ni tycker att vi användare ska agera beta-testare åt er och vara "modiga och prova först"? Mycket märklig inställning, det är inte så professionell mjukvaruutveckling fungerar.


> vi inte fått fapport om några konstigheter alls - allt ska fungera

Det känns ju betryggande. Ni förstår väl att om jag uppgraderar OS X och det visar sig att UNI_BAS inte fungerar som det ska, sitter man rent ut sagt i skiten.

Om jag inte minns fel har nya versioner av OS X orsakat er mycket huvudbry tidigare, därav min försiktighet att uppgradera. Hade uppskattat ett mer definitivt svar.
 Skrivet av:  Oscar IP: 213.114.40.12



Svar: Kompatibilitet med OS X Yosemite? 2014-10-21 16:56
Först en fråga till Oscar: Hur många datorer har du tvingats att skrota för att ständigt kunna hänga med i senaste operativsystem?

Vi har funnits med på marknaden långt innan OS X över huvud taget fanns eller ens var påtänkt. Den som köpte ett program från oss på åttiotalet kan än idag använda samma datafil - alla inregistrerade uppgifter finns kvar det är bara att fortsätta att arbeta. Programmet som man köpte på åttiotalet har man allteftersom kunnat uppgradera till nyare versioner. Detta gäller förstås också UNI_BAS som släpptes under 2002. Uppgraderingar har varit gratis för alla som har supportavtal. Däremot har man tvingats skrota den ena datorn efter den andra och köpa nya datorer om man velat följa med de olika nya operativsystemen.

I något enstaka fall har användare av UNI_BAS som installerat nya operativsystem omgående efter releasedatum stött på något problem. Dessa har snarast följts av en uppdatering som korrigerat problemet.

Yosemite släpptes helt nyligen. Det finns fortfarande buggar i Yosemite själv. Oscar skrev: Ni förstår väl att om jag uppgraderar OS X och det visar sig att UNI_BAS (UNICELL´s kommentar: eller något annat program som jag har på min dator) inte fungerar som det ska, sitter man rent ut sagt i skiten." Med det som bakgrund - hur vill Oscar att vi hanterar detta.

Vi känner oss bekväma med att vi själva inte ännu hittat någon bug i Yosemite som har någon inverkan på funktionaliteten i UNI_BAS.

Vi sitter i samma båt som alla andra programleverantörer - ingen kan garantera att Apples eller Microsofts operativsystem är bugfria.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.232.81.151



Svar: Kompatibilitet med OS X Yosemite? 2014-10-22 23:00
Hej

Oj, vilket svar. Jag är helt mållös. Men för skoj skull så svarar jag på det, här finns ju material för åtskilliga timmars stand up.


> Hur många datorer har du tvingats att skrota för att ständigt kunna
> hänga med i senaste operativsystem?

Inga. Jag förstår inte varför det är en relevant fråga? Jag byter dator när den gamla slutar fungera eller den är för långsam för de nya applikationer jag vill använda.


> Vi har funnits med på marknaden långt innan OS X över huvud taget
> fanns eller ens var påtänkt.

Jo visst, OS X kom 2001, men Apple har haft datorer och operativsystem på marknaden sedan 1984, åter igen ser jag inte din poäng med att hoppa på OS X?


> Den som köpte ett program från oss på åttiotalet kan än idag
> använda samma datafil - alla inregistrerade uppgifter finns kvar
> det är bara att fortsätta att arbeta.

Du säger detta som om det är något positivt, i själva verket tror jag att du snubblade över pudelns kärna. Detta sättet att tänka hindrar er att utveckla er produkt till något modernt. Ni har fastnat i åttiotalet (eller åtminstone nittiotalet). Ni har bra koncept i er mjukvara, men genomförandet är katastrofalt dåligt och förlegat.


> I något enstaka fall har användare av UNI_BAS som installerat
> nya operativsystem omgående efter releasedatum stött på något
> problem. Dessa har snarast följts av en uppdatering som
> korrigerat problemet.

Åter igen missar du min poäng; OS X 10.10 har varit tillgänglig i beta-version från Apple sen i somras, just för att utvecklare ska ha tid att testa och uppdatera sina program *innan* deras stackars kunder tvingas agera försökskaniner åt företag som inte bryr sig om genomföra ordentlig integrationstestning.


> Yosemite släpptes helt nyligen. Det finns fortfarande buggar
> i Yosemite själv.

Se mitt svar ovan, detta är en anledning till att involvera sig i beta-fasen av nya operativsystem. Problemet här är väl att ni inte har någon kontroll över plattformen ni arbetar i (4D). Men att skylla på att det "fortfarande finns buggar i Yosemite" är ganska poänglöst och irrelevant.


>> Ni förstår väl att om jag uppgraderar OS X och det visar
>> sig att UNI_BAS inte fungerar som det ska, sitter man
>> rent ut sagt i skiten.

> (UNICELL´s kommentar: eller något annat program som
> jag har på min dator) " Med det som bakgrund - hur vill
> Oscar att vi hanterar detta.

Ett bokföringsprogram som slutar fungera är i många fall betydligt allvarligare än många andra program, det var det jag menade. Plus att ni inte direkt är intresserade av feedback, kritik eller buggrapporter gör att man blir nervös varje gång det kommer en uppdatering av OS X (eller UNI_BAS för den delen där jag aldrig någonsin sett någon tillhörande ändringslogg).

Hur jag vill att ni hanterar detta? Se ovan angående integrationstestning, det borde vara rätt uppenbart. Efter ni har genomfört testningen hade det varit på plats att publicera ett meddelande där ni meddelar resultaten; antingen "fungerar det som det ska", eller så finns det "problem som kommer att vara åtgärdade till den officiella releasen". Mycket enkelt koncept. Ni i er tur har en leverantör som ni borde sätta press på, som i sin tur borde ha på plats automatiserad unit testing som snabbt visar på eventuella problem.


> Vi känner oss bekväma med att vi själva inte ännu
> hittat någon bug i Yosemite som har någon inverkan
> på funktionaliteten i UNI_BAS.

Dagens tips: detta kunde ha varit ert första svar på min fråga i denna tråd.


> Vi sitter i samma båt som alla andra
> programleverantörer - ingen kan garantera att Apples
> eller Microsofts operativsystem är bugfria.

Sanningen är att Ni kan inte garantera att era egna mjukvaror är buggfria. Skillnaden mot andra leverantörer är hur ni hanterar och kommunicerar det faktum.
 Skrivet av:  Oscar IP: 213.114.40.12



Svar: Kompatibilitet med OS X Yosemite? 2014-10-23 01:37
Oscar...

Om du är orolig så kan du skapa en virtuell maskin med nuvarande OS och fortsätta att köra Unibas i den maskinen till den yttersta dagens slut, eller åtminstone till sent på eftermiddagen.

/ Lars Bergström
/ Nöjd Unibas- och Mac-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.66.179.42




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 5 =