Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Justera ingående balans 2014-10-29 20:08
Min revisor ville att jag skulle köra in diverse bokföringsorder per 20131231.
Inga problem med det men hur justerar jag ingående balans 20140101 som han även uppmanade mig till.
Tacksam för svar.
 Skrivet av:  Wanja IP: 78.70.208.168



Svar: Justera ingående balans 2014-10-30 09:49
Ingående balans kan manuellt endast läggas in när bokföringen påbörjas i ett nytt bokföringssystem. Före det att man gjort första bokslutet, kan man justera den ingående balansen genom att gå till Databas/Kontouppgifter/Ingående balans eller Registervård/Kontoplan/Ingående balans.

När väl första årets bokslut är klart, blir ingående balans för det nya året automatiskt en kopia av utgående balans året före.

Det enda sättet att förändra ingående balans för ett följande år är genom att göra en transaktion för ett tidigare år. Transaktioner utanför bokföringsåret eller mellan två bokföringsår är ej möjliga.

Om din revisor vill att du ska förändra din bokföring på annat sätt då betyder det att han vill att du ska begå ett bokföringsbrott. Ett sådan kan man möjligtvis göra i revisorns program (i så fall olagliga program) men kan absolut inte åstadkommas i våra bokföringsprogram.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.232.80.211



Svar: Justera ingående balans 2014-10-31 19:38
Nu kan det ju vara så att uppmaningen att fixa till balansen beror på att revisorn inte vet att balansuppdatering sker automatiskt i Unibas. Däremot, om man gjort bokslut (låst bokföringsåret) och dessutom skickat in deklaration baserat på felaktiga uppgifter så blir det genast lite pinsamt.

Revisorn bör nog förklara lite mer utförligare hur det här skall hanteras.

/ Lars Bergström
/ Nöjd unibasanvändare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 95.195.205.157



Svar: Justera ingående balans 2014-11-02 13:25
En korkad fråga kanske men måste man göra bokslut för att det ska bli rätt?
 Skrivet av:  wanja IP: 78.70.208.168




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 2 =