Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Delbetalning av fel leverantörsfaktura 2014-11-27 16:33
Hej!
Jag blir inte klok på hur jag ska lösa mitt misstag och hoppas det går att få lite hjälp.
Jag upptäckte just när jag skulle registrera betalning av en leverantörsfaktura att jag tidigare har gjort en delbetalning av den, som var avsedd för en annan leverantörsfaktura.
Jag har alltså gjort en delbetalning, som var avsedd för leverantörsfaktura "A", men råkade registrera betalningen på leverantörsfaktura "B".
Så när jag nu ska registrera full betalning av faktura "B" är en del av den redan delbetalad..

Hur gör jag nu för att rätta till det här?
Jag antar att jag ska "nollställa" delbetalningen, men förstår inte hur...

Hälsningar,
Lars
 Skrivet av:  Lars Berg IP: 85.229.226.206



Svar: Delbetalning av fel leverantörsfaktura 2014-11-28 12:51
Hej igen!
Nu har jag sökt igenom tidigare frågor och svar i forumet, ända till 2010, men inte hittat något som påminner om mitt problem. I svaren har jag förstått att man ska kreditera en felaktig faktura och fakturera en felaktig kreditnota. Men i mitt fall är det inget fel på någon faktura, bara delbetalningen av fel leverantörsfaktura.
Det är själva betalningen jag vill "nollställa", för att sedan göra rätt.

Eller betyder det att jag måste kreditera den leverantörsfaktura jag har råkat göra en delbetalning av? Men i så fall kommer det väl att bli ett ojämnt överskott eftersom betalningen då ligger kvar mot en faktura som nu inte längre finns?

Här slår det slint i mitt huvud.... HJÄLP!
Hälsningar,
Lars
 Skrivet av:  Lars Berg IP: 85.229.226.206



Svar: Delbetalning av fel leverantörsfaktura 2014-11-28 16:14
Är det semestertider? Det verkar som om ingen är aktiv i forumet sedan en tid..
Ja, nu har jag försökt mig på att göra en kreditfaktura på summan för min delbetalning, men det verkar som om situationen därmed är ännu värre än tidigare. Nu har jag dessutom en minuspost på de 625:- som är delbetalningen, men fortfarande är den tidigare fakturan betald med 625:-...

Jag har försökt finna svar via VISMA:s YouTube-videos men det säger mig inte så mycket - det är ju ett annat system och jag begriper mig inte på det där med debet och kredit...

Jag får nog lägga ner bokföringen ett tag, så kanske forumet blir mer aktivt igen snart :-)

Hälsningar,
Lars
 Skrivet av:  Lars Berg IP: 85.229.226.206



Svar: Delbetalning av fel leverantörsfaktura 2014-11-30 23:29
Semestertider, alls icke!

Jag har just nu inte riktigt koll på hur man bäst löser ditt problem, med kreditfakturor, negativa belopp eller andra trick.

Vad jag kan tipsa om, innan jag satt mig in i problematiken, är att du bör växla över till Testbolaget.
Där skapar du ett antal säkerhetskopior av testbolaget, så att du enkelt kan få tillbaka grundläget.
Mata därefter in de två ursprungliga fakturorna, och du kan nu laborera med olika sätt att hantera problemet, utan att sabotera din ordinarie bokföring.
Hämta tillbaka dina backupper av testbolaget så kan du prova olika varianter av lösningar.

Om du inte får rätsida på det hela kan du ju alltid kolla med supporten.

/ Lars Bergström
/
/ Nöjd Unibas-användare, som nu kommer att grubbla över en lämplig lösning på ditt problem ...
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.66.179.42



Svar: Delbetalning av fel leverantörsfaktura 2014-12-11 14:15
Varmt tack för ditt svar, Lars!
Lite desperat som jag var gjorde jag på mitt eget sätt och har ingen aning om vad det innebär i slutändan för årets bokföring.
Det jag kan se är dock att det ligger både plus- och minusfakturor kvar i listan över leveransfakturor. Helst skulle jag vilja göra på något sätt så att de försvinner därifrån, men det kanske ska se ut så efter att ha krediterat hela den faktura som jag skrev in delbetalning på och sedan lagt in en ny på hela beloppet. Därefter skrev jag in samma delbetalning på den rätta leverantörens faktura.
Innan detta hade jag ju krediterat delbetalningen, så den minusposten finns också där...

Jag ringde faktiskt supporten och fick ett svar som jag nog inte förstod innebörden av... Det var det där med att kreditera fakturan och lägga in en ny. Kanske har jag gjort rätt men inte förstår hur?
Beklagar min okunnighet - men å andra sidan är det ju därför jag har UniBas, som jag annars är väldigt nöjd med, jag också :-)

Hälsningar,
Lars
 Skrivet av:  Lars Berg IP: 85.229.226.206




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 1 =