Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Faktura- eller kontantmetoden i UniBas? 2015-04-24 16:06
Eftersom jag inte har fått något svar på min fråga angående om det går att byta från faktura- till kontantmetoden rakt av, kanske jag i stället ska fråga efter för- och nackdelar med dessa metoder?
Det verkar som om mitt UniBas har varit inställt på fakturametoden "by default" s.a.s.
Och det kanske finns goda skäl för det, i synnerhet som jag har stor nytta av den inbyggda fakturahanteringen i programmet och som automatiskt bokför dem på rätt sätt?

Mitt bekymmer kommer av att jag gjorde ett förenklat årsbokslut på Skatteverkets webplats och där förutsattes det att jag använde kontantmetoden. Förvirring uppstod...
Och när jag gör bokslut i UniBas verkar det bara innebära att hela det år jag gör bokslut för låses för vidare bearbetning. Eller går det att komma åt dessa uppgifter, så jag har någon nytta av detta bokslut?

Tja, finns möjligen något svar på dessa frågor?
Varma hälsningar,
Lars
 Skrivet av:  Lars Berg IP: 85.229.226.206



Svar: Faktura- eller kontantmetoden i UniBas? 2015-04-25 21:09
Fakturametoden är det vettigaste, du får då stöd av Unibas att hålla reda på fakturorna. Fakturor som hamnar vid årsskiftet hanteras dessutom korrekt.

Kontantmetoden innebär att du måste hålla reda på fakturorna manuellt, i en pärm som du skall titta i med jämna mellanrum och att du måste göra manuell hantering av av obetalda fakturor vid årsskiftet (bokföra dem som utestående skulder/fordran).

När man installerar UniBas får man frågan om programmet skall använda kontant- eller fakturametoden. Vilket, är ett beslut mellan dig och skatteverket. Tydligen har du angett kontantmetoden för skatteverket, därav deras webb-sidas grundinställning.

Du kan inte själv ändra den aktiverade inställning på Unibas. Ring UniCell för hjälp.

Har du gjort bokslut (i Unibas och andra program) är året "klart" och inga mer ändringar får då göras för det bokföringsåret.

/ Lars Bergström
/ Nöjd Unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 90.229.180.119



Svar: Faktura- eller kontantmetoden i UniBas? 2015-04-25 22:10
Stort tack för ditt utredande svar, Lars!
Då är det som jag misstänkte, att UniBas underlättar fakturahanteringen med fakturametoden.
När jag gjorde förenklat årsbokslut på Skatteverkets sida gjorde jag det anonymt, för att kolla mina siffror. Det kan ju hända att det kommer att stå "fakturametoden" när jag ger mig tillkänna vid en inlogging med Bank-id...
Jag testar det i morgon...

Varma hälsningar,
Lars
 Skrivet av:  Lars Berg IP: 85.229.226.206




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 7 =