Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Utskrift resp momskonto 2006-11-29 18:27
Håller just på att testa Uni_Bas och undrar följande:

- Vid kommandot skriv ut, för tex huvudboken visas den först på skärmen och man kan bläddra mellan de olika sidorna. När jag klickar på printersymbolen, kommer bara en sida ut. Måste man sitta och bläddra och därefter printa ut en sida åt gången? Det blir i så fall mycket väntetider och klickande.

- Har i testversionen lagt upp ett annat konto för ingående moms med nummer 1900 eftersom det egentligen är som en tillgång, alltså min fordran på en speciell leverantör, nämligen Skatteverket. Därefter ändrade jag till detta konto på sidan Databas/Kontouppgifter och såg också att ändringen automatiskt följde med till Databas/Styrning/Moms. Men när jag bokförde en leverantörsfaktura så hamnade ingående moms i alla fall på 2640 som är ett skuldkonto. Hur gör jag för att få igenom ändringarna på Kontouppgifterna?
 Skrivet av:  Rolf R IP: 213.64.164.16



Svar: Utskrift resp momskonto 2006-11-29 19:52
Angående utskrifter är det så som du beskriver - har Du väl valt förhandsgranska och därefter vill skriva ut någon sida - då skrivs bara just den sidan ut.

Vill Du skriva ut alla sidor - tryck först på avbryt - välj sedan utskrift igen och markera av förhandsvisningen - då skriva alla sidor ut på en gång.

Angående momsen kan jag bara avråda Dig från att göra ändringen som Du beskrev. Om *Du trots detta vill genomföra det jag avråder från - måste Du förutom de åtgärder Du beskrev dessutom gå till Registervård/momssatser och där på momssatserna ange 1900 som konto för ingående moms. - Men, bättre om Du lyder mitt råd.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.38.240



Svar: Utskrift resp momskonto 2006-11-29 21:45
Men det står ju redan det kontonumret, 1900, på sidan Databas/Styrning/Moms som jag skrev i första inlägget. Trots detta blev det på det på 2640. Det måste väl vara någon vits med att man skall kunna ändra kontonumret. Eller?

Vad gäller utskriften så, ja... jo den kommer ju ut om man gör så som du skriver. Men det var inte lätt att hitta eftersom det inte står någonstans att man skall knappa fram och tillbaka på det viset. Förmodar att det är en bugg som ni inte åtgärdat. Har aldrig sett ett sådant förfarande förut.

Hälsningar / Rolf

UNICELL´s kommentar:
Så fort som en funktion inte passar in i ens eget tänkande är det lätt att tro att det är fråga om "en bugg som ni inte åtgärdat". Vi ser det som en fördel att man istället för att alltid i alla lägen får hela listan på t.ex. 36 sidor utskriven, i detta fall kan välja att skriva ut bara just 1 sida av alla 36 sidor. - ABSOLUT INGEN BUGG!! - men vi tänker olika Du vill alltid ha allt eller inget utskrivet - vi ser fördelen med att man får välja.
 Skrivet av:  Rolf R IP: 213.64.164.16



Svar: Utskrift resp momskonto 2006-11-30 03:06
Så fort som en funktion inte passar in i ens eget tänkande är det lätt att tro att det är fråga om "en bugg som ni inte åtgärdat". Vi ser det som en fördel att man istället för att alltid i alla lägen får hela listan på t.ex. 36 sidor utskriven, i detta fall kan välja att skriva ut bara just 1 sida av alla 36 sidor. - ABSOLUT INGEN BUGG!! - men vi tänker olika - Du vill alltid ha allt eller inget utskrivet - vi ser fördelen med att man får välja och att man har möjlighet att skriva ut bara 1 sida.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.38.131



Svar: Utskrift resp momskonto 2006-11-30 11:45
Det var värst vad du tar i! Bli inte förbannad för att man undrar, när utskriftssättet är så odokumenterat och olikt gängse sätt: "skriv ut - avbryt - skriv ut igen". Jag kan väl acceptera att det är lite underligheter om det bara framgår i programmet hur man skall göra....

Jag skulle vara tacksam om du svarar på den andra saken också. Jag skrev från början att jag hade ändrat i inställningarna för hur programmet skulle tolka vilket konto jag ville ha för ingående moms. Du svarade med att jag skulle göra precis det som jag redan gjort. Jag svarade på detta att det redan var gjort och frågade vad man skall göra då. Det har du inte alls berört. Ber om ett svar på den detaljen, eftersom det inte framgår.

Hälsningar Rolf R

UNICELL´s kommentar:
Bara för tydlighetens skull har vi valt att lägga in vårt svar här.
Du anger att jag blivit "förbannad". Jag ber om ursäkt om det kunde uppfattas så, men det är förstås tråkigt för oss att behöva förklara en funktion i programmet när Du i första hand utgår ifrån att: "Förmodar att det är en bugg som ni inte åtgärdat", men jag blev absolut inte arg för det.

Den andra frågan angående momsen som Du hade, trodde jag att jag redan svarat på. Jag avråder Dig på det bestämdaste från att göra så som Du beskrev. Jag är därför inte beredd att skriva en längre beskrivning av hur man gör det som jag avråder ifrån. Men det är klart att man måste fullfölja en påbörjad princip oavsett om den är rätt eller fel. Har Du angett 1900 som momskonto, då måste Du försäkra Dig om att det står 1900 överallt där systemet frågar efter kontonummer för moms.



 Skrivet av:  Rolf R IP: 81.224.104.143



Svar: Utskrift resp momskonto 2006-11-30 19:42
Du anger att jag blivit "förbannad". Jag ber om ursäkt om det kunde uppfattas så, men det är förstås tråkigt för oss att behöva förklara en funktion i programmet när Du i första hand utgår ifrån att: "Förmodar att det är en bugg som ni inte åtgärdat", men jag blev absolut inte arg för det.

Den andra frågan angående momsen som Du hade, trodde jag att jag redan svarat på. Jag avråder Dig på det bestämdaste från att göra så som Du beskrev. Jag är därför inte beredd att skriva en längre beskrivning av hur man gör det som jag avråder ifrån. Men det är klart att man måste fullfölja en påbörjad princip oavsett om den är rätt eller fel. Har Du angett 1900 som momskonto, då måste Du försäkra Dig om att det står 1900 överallt där systemet frågar efter kontonummer för moms.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.38.131



Svar: Utskrift resp momskonto 2006-12-01 00:18
Du skriver: "Har Du angett 1900 som momskonto, då måste Du försäkra Dig om att det står 1900 överallt där systemet frågar efter kontonummer för moms. "

Just detta har jag gjort. Just detta har jag påpekat flera gånger. Just detta svarar du varje gång!

Du tycker kanske att du svarar på frågan, men det gör du faktiskt inte. Beror det på att du inte KAN svara, eller tror du att jag inte skrivit just detta?

För sista gången säger jag att jag HAR gjort precis som du säger, men det FUNGERAR INTE ändå? För mig låter det som en bug, även om jag vet att du inte vill höra det. Men vad skall man tro?

Hälsningar Rolf R
UNICELL´s kommentar:
I Ditt första inlägg skrev Du "Håller just på att testa Uni_Bas och undrar". Ändringarna som Du gjort har Du därför gjort i Testbolaget. Vårt förslag är att Du kör igenom installationsfilen på nytt och ersätter Testbolaget så att Du kommer tillbaka till utgångläget och får allt rätt igen.
Vill Du ändå göra det som vi avråder ifrån kan Du ringa till oss och få hjälp med det. På det sättet slipper vi att här i forum skriva hur man INTE ska göra. Sedan får Du gärna komma tillbaka hit och berätta om det går eller inte går.
 Skrivet av:  Rolf R IP: 81.224.104.143



Svar: Utskrift resp momskonto 2006-12-01 07:43
I Ditt första inlägg skrev Du "Håller just på att testa Uni_Bas och undrar". Ändringarna som Du gjort har Du därför gjort i Testbolaget. Vårt förslag är att Du kör igenom installationsfilen på nytt och ersätter Testbolaget så att Du kommer tillbaka till utgångsläget och får allt rätt igen.
Vill Du ändå göra det som vi avråder ifrån kan Du ringa till oss och få hjälp med det. På det sättet slipper vi att här i forum skriva hur man INTE ska göra. Sedan får Du gärna komma tillbaka hit och berätta om det går eller inte går.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.38.131




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 6 =