Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Snart är första året slut. 2006-12-18 19:34
Snart har jag avverkat mitt första bokslutsår.
Frågan är vad som händer vid årsskiftet, och vad som händer om man trycker på knappen "Bokslut" i Unibas.
Flyttas tex in och utgående momskontona automatiskt till ett momsbalanskonto m.m?
Helt enkelt, vad måste man göra och vad gör Unibas åt en?

UNICELL`S kommentar:
STOPP STOPP STOPP - ha inte så bråttom med att trycka på bokslutsknappen. Egentligen borde vi kanske spärra den knappen tills fram i mars någon gång. Först när det är 110% klart med avskrivningar och allt annat som ska göras inför bokslutet - först då kan man BÖRJA FUNDERA på bokslutsknappen! Vänta tills efter det att Du lämnat in deklarationen Du kan gott vänta till det att Du vet att deklarationen gått igenom - först då vet Du med säkerhet att inget mera skall tilläggas det gamla året.
Bokslut i UNI_BAS innebär inget annat än att årets resultat förs över från 8999 till 2099.
Det är inte så förfärligt mycket mer som ett bokföringsprogram kan göra med automatik. - Ja, eventuellt att nollställa momskontona mot momsrdovisningskontot, men det är ju bara 3 rader på en verifikation - lika lätt att göra manuellt.
 Skrivet av:  Andreas Hansson IP: 81.231.115.53



Svar: Snart är första året slut. 2006-12-19 00:46
Hej!

Jag hade samma grubblerier för en tid sedan och insåg att det inte går att automatisera den här processen särskilt väl. Programmet kan helt enkelt inte veta riktigt säkert vilka konton du skapat och hur du använt dem.

Enklast är att göra transfereringarna manuellt.

Enligt uppgift (från min revisor, som verkar ha torrt på fötterna) så kan man välja att göra transfereringarna 31/12 eller 1/1. Om du väljer att göra transfereringarna den 1/1 så kommer rapportgeneratorn att för 2006 prydligt visa resultat och balansräkning för läget 31/12 med siffror som är spårbara till in- och utgående moms, egna insättningar och eget uttag, avskrivningar , resultat mm. Bara att skriva av och föra in i deklarationen.

Om du däremot har gjort transfereringarna den 31/12 så kommer rapportgeneratorn att visa alla värden nollade vilket gör din deklaration besvärligare.

Och, du behöver inte/skall inte trycka på knappen bokslut, förrän du är helt säker på att INGET mer kommer att hända med bokföringen. Det kan dröja en bra bit in på året innan allt fallit på plats. När du tryckt på "Bokslut" är det kört. Inte en enda justering går att göra. Boken är låst och satt inom glas. Det går att titta på den, men det är allt.

Prata med din revisor om vad som kan vara lämpligast i ditt fall.

/Lars B
/Nöjd Unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.67.229.46



Svar: Snart är första året slut. 2006-12-19 21:27
Tack för ditt svar!
Jag kommer att vara bortrest över nyår, kan jag inte göra detta dagarna innan, när jag vet att inget mera händer i firman? Det är lågsäsong nu..
Jag har ingen revisor, men god hjälp av ekonomichefen på mitt vanliga jobb.
Hur vet jag vilka transfereringar jag behöver göra?
De jag kan komma på nu är avskrivningarna, momskontona och bilersättningen.
Angående bilersättningen har jag fått förklarat för mig att det ska vara ok att föra över summan från reserapporten till konto 5610 Personbilskostnader och motkontera på 2018 Egen insättning. Vad tror du/ni?
 Skrivet av:  Andreas Hansson IP: 81.231.115.53



Svar: Snart är första året slut. 2006-12-19 21:29
Eller så väntar jag tills efter nyår om det är bättre? Det är som sagt i princip stillestånd i firman nu.
 Skrivet av:  Andreas Hansson IP: 81.231.115.53



Svar: Snart är första året slut. 2006-12-19 22:43
Bokföring skall du aldrig göra i förväg!

Vi människor är urusla på att förutsäga händelser!
Se bara på hur det gick när Columbus förutspådde att han skulle hitta Indien (fel, fel, fel), eller när G W Bush förutspådde att han skulle hitta hemska vapen i Irak (fel, fel, fel)!

Du kan göra bokföringstransaktionerna någon dag efteråt om du matar in det önskade datumet i datumfältet för transaktionen. Man kan t.ex sitta vid datorn den 3 januari (när tankarna klarnat), och ange datum för transaktionen till den 1/1-07 (eller 31/12-06). Man ljuger inte i det läget eftersom det de-fakto är det datumet som bokslutstransaktionen inföll.

Det som skall göras är att egna insättningar (2018) och egna uttag (2013) skall jämkas mot eget kapital (2010). Värdet på på lager och inventarier (1211, 1290 mm) skall räknas ned och bokföras som en kostnad (7831). Konto 2019, Tidigare resultat (omföringskonto) nollas, om fjolårets resultat ligger kvar och skräpar, och den summan förs över till 2010, istället för man in årets resultat 8999 till 2019-kontot.

Låt se, MOMS-kontona.... Lägg in och utgående moms till konto 2010 vid årsskiftet. Eventuellt har du en del skatter och avgifter redan bokförda på kontot 2012., i så fall är det lämpligt att in- och utgående moms räknas samman på det kontot istället. 2012-skatterna skall sedan jämkas mot 2010- eget kapital.

Jag föreslår att du tar kontakt med en revisor eller bokföringsbyrå. De kan hjälpa dig, och med en kontotabell visa vilka transaktioner som skall göras. Om du tar med resultat, balans och kontorapport innan du gör årsdispositionerna så blir det mindre stökigt för bokföringsbyrån att förklara.

Det här brukar också vara hyfsat beskrivet i bokföringsböcker. kolla t.ex. B Lundens böcker. www.blinfo.se. Det finns också en hel del litteratur på biblioteken.

/Lars B
/
/Nöjd UniBas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.67.229.46



Svar: Snart är första året slut. 2006-12-20 18:39
Som Unicell påpekade:
STOPP STOPP STOPP - ha inte så bråttom med att trycka på bokslutsknappen.

Precis!

Jag har själv ännu inte tryckt på knappen för bokslutet 2005/2006, däremot är alla omföringar klara och bokförda den 31/12 (och 1/1-2006). Senast jag behövde gå in och justera bokföringen för skiftet 2005/2006 var för bara någon månad sedan!

Nu i dagarna kom så äntligen slutskattebeskedet och först nu tror jag mig om att trycka på knappen, närmare ett år med eftersläpning..... Onödigt lång eftersläpning, kanske.....


/ Lars B
/
/ Nöjd UniBas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.199.103.100



Svar: Snart är första året slut. 2011-01-11 14:13
Här har vi en som skulle vara 'duktig' och råkade trycka på bokslutsknappen för tidigt, dvs idag. Någon som har tid att förklara var jag ska ta mig till nu?

Mvh, Ikander
 Skrivet av:  Ikander IP: 83.226.11.43



Svar: Snart är första året slut. 2011-01-11 15:02
Om Du har supportavtal - ring supporten så kan vi hjälpa Dig.

- Annars - återgå till en säkerhetskopia.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: Snart är första året slut. 2011-01-17 15:27
Det blir nog till att återgå till säkerhetskopian... Bra att det fungerar att lösa! Däremot är UNIBAS-mappen fylld med så många filer. Ska man kolla på något speciellt ställe, mappen 'kopior' t ex?
 Skrivet av:  Alexandra Falagara IP: 83.226.11.43



Vad händer vid bokslut? 2011-09-30 21:10
UNICELL´s kommentar till detta inlägg:
UNICELL har ett öppet forum, vilket innebär att vem som helst kan skriva vad som helst - så länge det inte strider mot våra trots allt frikostiga forumregler. Det är ytterst sällsynt som vi ingriper mot inlägg i vårt forum och när vi gör det gör vi om mjöligt ändå en notis om ingripandet här i forum och meddelar den som skrivit inlägget.

Ett inlägg som har en rubrik som innehåller direkta osanningar eller felaktigheter anser vi att vi måste korrigera för att inte ge forumbesökare helt fel bild av oss eller våra program.

Nedanstående rubrik och inlägg måste vi därför tillrättalägga innan vi inför inlägget i sin helhet. Det påstås i rubriken att "Allt raderas när jag klickar på bokslut" - en totalt missvisande rubrik. Skulle så var fallet, skulle förstås vårt forum översvämmas av inlägg rörande detta.
UNICELL AB

Skribentens rubrik: Allt raderas när jag klickar på bokslut
När jag klickade på bokslutsknappen raderades allt det året. Inga uppgifter fördes över till kommande taxeringsår. Hade en säkerhetskopia och försökte göra om bokslutsprocessen igen, men samma sak inträffade. Så jag vet inte vad jag ska göra?

Sen om jag börjar skriva in saker för nästa taxerings år måste jag för varje sak jag skriver in ändra årtal. Det är irriterande och lätt att glömma för så ska det ju inte vara.

UNICELL´s kommentar.
Ingenting raderas vid bokslut, däremot nollställs resultaträkningen och årets resultat förs över till balansräkningen - precis som det ska vara.
Man kan som användare själv välja vilket datum man vill ha på nästa verifikation - antingen dagens datum - eller samma datum som föregående transaktion.

AEG - Ni sade upp ert supportavtal i augusti 2010. Behöver Ni hjälp av supportpersonalen, då får Ni den hjälpen omgående, men det krävs ett supportavtal.
 Skrivet av:  AEG IP: 90.230.136.147



Svar: Snart är första året slut. 2012-04-13 14:41
Hej
har just tagit över som kassör i en ideell förening och inget har bokförts i år. Föreningen hade inget datorprogram för bkfö förra året.
Fråga: Hur bokför jag förra "årets resultat" i årets bokföring. Jag skall använda BAS 2011.
Tack på förhand.
 Skrivet av:  Leif Ahlquist IP: 78.70.154.134



Svar: Snart är första året slut. 2012-04-13 17:18
Lämpligtvis som ing. balans på konto 2098, Föregående års resultat.
Efter årsstämman bokför du enligt stämmobeslut (vanligtvis till konto 2010, Balanserat eget resultat)
 Skrivet av:  Tore IP: 109.13.30.237



Svar: Snart är första året slut. 2012-04-13 17:18
"Det som skall göras är att egna insättningar (2018) och egna uttag (2013) skall jämkas mot eget kapital (2010). "
Betyder det att egna uttag ska krediteras och att eget kapital ska debiteras på motsvarande belopp?
 Skrivet av:  Lennart Hjelm IP: 87.227.75.25



Svar: Snart är första året slut. 2012-04-13 22:25
Precis!
 Skrivet av:  Tore IP: 109.13.30.237




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 6 =