Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Hur gör jag? 2006-12-28 22:34
Jag har laddat ner Unicellbas program och det verkar enkelt för även mig som inte kan något om bokföring. Jag funderar på att starta egen enskild firma och vill därför titta runt på det viktigast av allt bokföringsprogrammet.
Det jag undrar är hur gör jag när jag lägger in nytt företag, har provat på alla sätt får bort testbolaget men det går inte, eller är det så att detta inte går att göra på demoversionen. Pinsamt att köra fast redan här men så är det, och ändå är jag en ganska van datoranvändare.
Hur vet jag vilka konton jag behöver, vilket säkert också är en ytterst pinsam fråga? Jag funderar på att starta en mindre webbutik (egen händigt tillverkade produkter, samt textil och andra mindre hobby artiklar) som jag har som fritidsysselsättning samt försäljning av varor på tex tradera och ebay. Om detta inte är en fråga för er kan ni väl tala om var jag hittar en hemsida om detta.
Slutligen en fråga hur bokförs varor som jag redan äger och som jag använder i min tillverkning men inte har några kvitton på? Om detta inte är en fråga för Unicell kanske ni kan ge mig tips på hemsidor även här.
Tack och åter tack på förhand!
 Skrivet av:  Tiina IP: 82.197.247.212



Svar: Hur gör jag? 2006-12-29 00:48
Hej!

Litteraturtips #1
Hos skatteverket kan man beställa hem "Bokföring, bokslut och deklaration, del 1" med artikelnummer SKV 282. Beställ hem den via brevlådan, eftersom den är lite för omfattande för att man skall skriva ut den från PDF-nedladdningen. Den brochyren svarar på flera av dina frågor (bl.a hur du hanterar inköp före uppstarten) och hjälper dig med vilka kontonummer som behövs. Några av kontonumren ingår inte som standard i UniBas, men programmet låter dig enkelt föra in saknade konton. Brochyren är mycket lättläst!

Litteraturtips #2
Björn Linden (www.blinfo.se" har böcker om enskild firma och bokföring. De är hyfsat informativa och enkla att hitta i. Rekommenderas! Det finns andra böcker, men dessa fastnade jag för. Böckerna är naturligtvis skrivan för Debet/Kredit-gänget och ibland undrar man vad de håller på med... Med UniBas blir livet lättare!


När det gäller testprogrammet så är det helt riktigt, det går inte att skapa nya företag. Däremot kan du lägga in egna artiklar, egna kunder, göra allt som behövs för att köra programmet. När du skaffar licens så kan du skapa ett eget, riktigt" företag.

Skumma genom Unicells forum. Du kommer säkert att hitta flera rubriker som handlar om samma problem som du har. Du har hyfsat god tid på dig, det lär dröja närmare 1 vecka innan skatteverkste bokföringsbrochyr kommer hem till idg.

/Lars Bergström
/Nöjd UniBas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.67.229.46



Svar: Hur gör jag? 2006-12-29 09:07
Tack för hjälpen Lars! Jag har redan beställt brochyren och ska även beställa boken.
 Skrivet av:  Tiina IP: 194.22.121.5




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 10 =