Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Frågor om moms vid utlandsköp. 2007-01-08 23:03
Hej. Kollade lite på era video's om Uni-Bas mini och standard. Och mini skulle nog duga till det mesta jag gör. Men jag köper en del tjänster från utlandet. EU och ej EU. Och vid sådana köp skall jag ju lägga på moms på beloppet och sedan dra av den igen. Plus sätta summan lite här och var på momsdeklarationen. (månad eller år).

Klarar någon av mini eller standard detta.

Hans
 Skrivet av:  Hans F IP: 81.216.208.227



Svar: Frågor om moms vid utlandsköp. 2007-01-09 04:12
Detta är inget problem i UNI_BAS-standard

Med UNI_BAS-mini är det annorlunda. UNI_BAS-mini är MINI. Minsta lilla avvikelse, då kommer Du att behöva uppgradera till UNI_BAS-standard. Vi kan vara ärliga på den punkten eftersom det är så enkelt att uppgradera till UNI_BAS-standard. Du har fortfarande ett lika enkelt program . men med så mycket mera rörelsefrihet. Det är förstås annorlunda med SPCS motsvarighet - exakt samma begränsningar - men vad är alternativen, vad kostar det att uppgradera och hur krångligt blir det??
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.38.131



Svar: Frågor om moms vid utlandsköp. 2007-01-09 11:20
Tack för det svaret. Det var ju som jag misstänkte att jag isåfall behöver "standard" versionen vilket ju är OK. Och här jar ni ju faktiskt en produkt som inte SPCS har om man inte skall betala många gånger mer.

Testade lite i demoprogrammet (standard) och såg att EU inköp fungerade klockrent. Ok jag hittade inte hur man sedan skriver ut en skattedeklaration (månadsmoms) men jag antar att det beror på att demoföretaget har inställningen för årsmoms. Och jag antar dessutom att deklarationen blir rätt som kommer framöver.

Dock blev jag lite konfunderad vad gäller inköp av tjänster från land utanför EU. Denna kund skall ju räknas som "export" och då blir alternativet ingen moms i programmet. Men vad gäller Tjänster (där tullverket inte är involverad) så skall dom ju omsättas vad gäller moms på samma sätt inköp inom EU. Och även här uppföras på momsrapporten i fält 22 istället för 21 vid momsredovisningen.

Förstod att det kommer en ny version vad gäller 2007 i dagarna så jag kanske får vänta på den och se. Men detta med moms är ju en riktig röra.

Hans
 Skrivet av:  Hans F IP: 81.216.208.227




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 9 =