Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Årsskifte med kontantmetoden.. 2007-01-10 15:41
Hej. Jag har försökt att lista ut jag skall göra med mina fakturor som har kommit i dec, men skall betalas i januari. Jag har frågat på andra bokförings forum, men jag FATTAR inte iallfall.
Snälla hjälp mej..
Först så tänkte jag
2440 k
2640d
40??d.
Men 2440 är ju spärrat.
Och jag vill ju att momsen och kostnaden hamnar i dec.
Och vad gör jag i januari sen...
 Skrivet av:  Anki IP: 213.115.63.218



Svar: Årsskifte med kontantmetoden.. 2007-01-10 17:25
Detta gäller BARA den som bokför enligt kontantmetoden (kallas även bokslutsmetoden).

Dina fakturor bokförs under året först sedan Du betalat/Du erhållit betalning för faktura.

Vid årets slut (midnatt) har Du säkert en del ej bokförda/Ejbetalda fakturor liggande. Dessa ska nu på årets sista dag bokföras precis som om Du hade haft bokföring enligt Fakturametoden.

Detta är fantastiskt enkelt i UNI_BAS. Först ska Du registrer alla utbetalningar och alla inbetalningar som gäller det gamla året. Gå sedan till Databas/bokslut. Tryck på knapparna "Bokför resterande kund/leverantörsfakturor".

All sker nu automatiskt. Fakturorna bokförs nu. De bokförda fakturorna finns nu som en kundfordran. I forsättningen blir det så att om Du betalar en faktura som redan är bokförd räknas kundfordran/leverantörsskulden av från dessa konton. Om du å andra sidan betalar en ny faktura från det nya året, då bokförs den enligt kontantmetoden.
Hela denna förklaring egentiligen onödig. Om Du bara trycker på knapparna "bokför resterande..." - sedan behöver Du inte tänka på detta mera - så är det i alla våra program.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.38.240



Svar: Årsskifte med kontantmetoden.. 2007-01-10 18:16
Ni är super. Tusen tack.
 Skrivet av:  anki IP: 81.227.28.98




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 1 =