Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

En ren tillfällighet, eller...? 2007-01-12 13:17
Hej,
Jag vet inte om det bara är jag som noterat att Unicells startsida har extrema likheter med en konkurrent på marknaden; VismaSpcs.se

Det är ju inte bara "bockarna" utan även ordvalen i frågorna, bakgrundsfärgen och de ovala cerisa plattorna. Det här kan ju inte vara en tillfällighet, eller hur?

Det vore spännande att höra hur Unicell ser på saken? Är det ok att kopiera?

Hälsn
Johan
 Skrivet av:  Johan IP: 213.114.9.184



Svar: En ren tillfällighet, eller...? 2007-01-12 14:20
UNICELL är företaget som redan 2002 lanserade utvecklade tekniken att kunna bokföra utan att använda Debet och Kredit. Tekniken har vi sedan dess använt och vidareutvecklat i vårt program UNI_BAS.

Vi har i 5 års tid mycket framgångsrikt sålt UNI_BAS med den helt unika tekniken. Framgångarna med UNI_BAS har varit så stora att nu till och med den största leverantören av ekonomisystem, SPCS, känt sig tvingad att "följa i våra fotspår". Man har från SPCS sida gjort ett taffligt försök att plagiera vår programidé. Men det förvånar oss att det har tagit 5 hela år innan man vaknat och insett att Debet och Kredit är förlegat bland småföretagare. SPCS har nu gjort solklart intrång, men det är som väl är fortfarande bara UNICELL som känner till tekniken i sin helhet.

Det är sedan nästan patetiskt att man på SPCS hemsida på avdelningen för pressinformation stolt skriver: "
- Framgången för det här programmet visar både att förenkling alltid är efterfrågad och att ingen tidigare kunnat tillfredställa just de små enskilda firmornas behov när det gäller administrativa rutiner, säger SPCS VD Rolf Dahlberg.

Detta har även framhållits i redaktionella sammanhang. En skribent kallade programmet ”en snilleblixt … i form av ett busenkelt bokföringsprogram” och en annan beskrev det som ”ett både klockrent och prisvärt program”.

Vi är stolta över detta och "slickar förstår i oss" av berömmet eftersom hela programidén kommer från oss.

Nu till Ditt inlägg angående färger på vår hemsida. Är det något att tala om?

Ett litet tips till SPCS:
Det finns en sak till som vi i pricip är ensamma om på markanden för ekonomisystem -
VÅRT FORUM - plagiera det om Ni törs!

 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.38.240



Svar: En ren tillfällighet, eller...? 2007-01-12 17:24
Hej Unicell,
Oj, det var en lång utläggning som svar på min fråga om likheten av grafik på era sidor. Det lät nästan som att ni svarade Visma Spcs mer än mig. Tranpade jag på en öm tå måhända? Jag arbetar inte på Visma Spcs utan arbetar med grafisk form och är småföretagare. Eftersom jag letar ekonomiprogram OCH är intresserad av grafisk form blev jag väldigt förvånad när det fanns så mycket kopierat på er hemsida. Det var därför jag ställde frågan.

Det som förvånar mig kanske mest är att ni som företag officiellt genom ert svar väljer att helt och hållet avfärda lagen om upphovsrätt och copyright. Att tycka att upphovsrätt är något som inte ens behöver diskuteras känns skrämmande. Är det Unicells officiella inställning även när det gäller upphovsrätt till t.ex. programmeringskod? Piratkopiering är väl ett ganska vanligt problem i er bransch? Jag som formgivare tar starkt avstånd från kopiering och stöld av annans verk.

För att återgå till er andra kommentar om att Visma Spcs tagit era idéer. Att få genomslag på idéer handlar inte bara om att vara först. Det handlar lika mycket om timing. En idé kan vara för tidig för en marknad. Titta bara på de som "uppfann" att man kunde spela poker via Internet i slutet av 90-talet. Det slog aldrig. Några år senare slog det igenom ordentligt. Då var mognaden och timingen rätt. Kanske är det så att din idé var rätt, men att Visma Spcs var bättre på att känna av när det var dags att lansera det på en mogen marknad?

Jag önskar Unicell lycka till och hoppas att ni ändrar uppfattning när det gäller ståndpunkten gällande upphovsrätt och copyrights.

Bästa hälsn
Johan
 Skrivet av:  Johan IP: 213.114.9.184



Svar: En ren tillfällighet, eller...? 2007-01-13 00:37
Hej!

Med tanke på att SPCS plankat design- och funktionsideerna rätt friskt, så får man nog se Unicells "lånande" av designen av en ibockad ruta och en lila färgplatta som ett "grafiskt genmäle" ......


/ Lars Bergström
/
/ Nöjd Unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.67.229.46




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 2 =