Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Verifikation? 2007-01-14 20:51
Hej!
Fick förra årets sista faktura betald för nu den 11 jan och när jag skulle bokföra den inbetalningen så vill den lägga denna händelse som verifikation 1 i min bokföring. Stämmer detta? Jag vill spontant ha den i ordning efter den sista verifikationen i 2006 års bokföring. Kan man ändra detta på något sätt eller gå tillbaka till förra årets bokföring? Kan man bokföra i båda årens bokföring parallellt?
 Skrivet av:  Mattias VJ IP: 84.217.204.122



Svar: Verifikation? 2007-01-14 21:11
Om Du vill ha en verifikation under januari måste Du givetvis skriva ett datum under januari månad. Det är inget konstigt med det.

Om Du vill ha en verifikation under december måste Du givetvis skriva ett datum under december månad. Det är inget konstigt med det heller - eller?

Du kan alltså skriva varannan verifikation under januari (det nya året) och varannan under december (det gamla året) - Detta under förutsättning att Du anger rätt datum på verifikationen. - Det är inget konstigt med detta - Fullt logiskt.

Ett av de vanligaste felen man gör i UNI_BAS är att man tror att det är svårt och krånglar därmed till det för sig i onödan.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.38.131



Svar: Verifikation? 2007-01-14 21:29
Problemet är att fakturan som jag fick betalning för nu den 11 jan hör till 2006 års bokföring och jag vill därför inte ha den som verifikation 1 i 2007 års bokföring. Fakturan är alltså skriven i dec 2006 men inte betald förrän i jan 2007. Om jag registrerar den som betald t.ex. den siste dec så lägger den sig i förra årets bokföring med verifikationsnr därefter men jag då den är betald i januari så måste jag väl registrera den på det datum som den blev betald? Eller?
 Skrivet av:  Mattias VJ IP: 84.217.204.122



Svar: Verifikation? 2007-01-14 23:01
Nu är di där igen - det är lätt man krånglar till det i onödan.

Du skiver att Du fått betalt för en faktura den 11 januari. - VILKET DATUM ska Du då bokföra betalningen på? Jo- ingenting annat än den 11 januari. Om Du bokför betalningen i december - då stämmer ju inte Ditt banksaldo överens med kontoutderaget från banken per den 31/12. Alltså - självklart ska betalningen boikföras den dagen Du fick pengarna p å Ditt konto.

En helt annan fråga är bokföringen av försäljningen.
- Om Du bokför enligt fakturametoden, då bokfördes försäljningen automatiskt i samband med att Du skrev ut fakturan.
- Om Du istället bokför enligt kontantmetoden, då bokförs inte försäljningen vid fakturautskriften. Den bokförs vid betalningen. MEN, i samband med årsskifte ska alla ej betalda fakturor bokföras på årsskiftesdagen (31/12). Denna bokföring per 31/12 sker i UNI_BAS automatiskt om Du går till Databas/Bokslut och trycker på knapparna "Bokför resterande kund-/Leverantörsfakturor". Om Du försöker bokföra en betalning i januari utan att ha tryckt på dessa knappar, då protesterar UNI_BAS och ber Dig att trycka på dessa knappar innan betalningen kan bokföras. Detta låter kanske mer invecklat än det är - gör bara det som UNI_BAS ber Dig om så blir allt bra.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.38.131




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 6 =