Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Verifikationstext - flera rader 2007-01-17 15:13
Vid manuell registrering av verifikation kan flera textrader anges (shift+Enter). Oavsett hur många rader som registreras visas endast första raden på rapporter.

Om jag registrerar flera rader vill jag att dessa redovisas!
Vad är annars syftet med funktionen?
 Skrivet av:  Ove IP: 85.228.19.160



Svar: Verifikationstext - flera rader 2007-01-17 18:57
Alla rader som registreras sparas givetvis. Gå till Rapporter/Bokföring/Spåra verifikat.
Där kan Du läsa all text.

Detta med flera/många rader i en verifikationstext är ju något som inte är helt vanligt i olika bokföringsprogram. I UNI_BAS är det möjligt. Har man t.ex registrerat utbetalning av en grupp leverantörsfakturor, då skapas en verifikation. I många andra system blir då verifikationstexten "Utbetalning" punkt slut. I UNI_BAS blir istället verifikationstexten en uppräkning av betalda fakturor med belopp, leverantörsnummer, fakturanummer. Verifikattexten kan därför bli många rader 2-300 rader är ingen maxgräns.

Att tänka sig att hela denna textmassa skulle skrivas ut på en verifikationslista är en omöjlighet. Den listan kan inte läsas.

Som programmakare blir man ibland tvingad att göra ett val. Vi har valt att visa hela verifikationstexten på skärmen, men bara första raden i utskrifter.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.38.131



Svar: Verifikationstext - flera rader 2007-01-17 21:05
Det räcker inte med att gå till Rapporter/Bokföring/Spåra verifikat för att se all text. Man måste dessutom veta vilken verifikation som innehåller flera rader text samt klicka fram detaljfönstret för att se textrutan.

Men det är inte det saken gäller. När jag tar fram rapporter är det för att förmedla information till berörda mottagare: Bl.a. en revisor, då har jag ingen större glädje av att kunna titta på informationen på en skärm när den saknas på rapporterna.

Som programmakare kan man göra olika val! Ett val kan vara att överlåta åt kunden/användaren att avgöra vad som är mest läsbart - fullständig eller ofullständig information.
Som det är nu har en god ide landat i en halv-mesyr.
 Skrivet av:  Ove IP: 85.228.19.160




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 9 =