Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Kostnad utan faktura 2007-01-25 17:24
Vad gör jag för fel. Jag försöker registera en kostnad utan faktura. Jag har valt att kostnadsföra detta under "Fordringar delägare"- jag trycker på knappen "minskar". Nu är jag tillbaka i fältet kostnadsslg. Jag valde "övriga resekostnader". Sedan tryckte jag på "öka" igen. När jag försöker spara det så så får jag felmeddelandet "Du kan ej spara en verifikation med differens"!

Vad gör jag för fel???

Krister
 Skrivet av:  krister kristianson IP: 81.216.69.91



Svar: Kostnad utan faktura 2007-01-25 18:42
Du kan inte "kostnadsföra" något under ett skuldkonto. Man kostnadsför en utgift under ett kostnadskonto.

Vid registrering under knappen "Kostnad utan faktura" frågar programmet först var pengarna kommer ifrån. Du valde här ett skuldkonto (börjar på siffran 2). Om Du tar ett lån för att betala - då ÖKAR skulden - Du angav att Du tryckte på minskar.

Efter detta frågar programmet vad Du BETALT FÖR - har väljer Du ett kostnadskonto tex "övriga resekostnader" så som Du angett. Precis som Du angett ökar kostnaden
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.38.131



Svar: Kostnad utan faktura 2007-01-26 13:25
UNICELL AB har flyttat in Kristers eget svar i vidare tråd:

Huvudelen av mina kostnader är antingen kontant betalda av mig själv eller betalda med mina privata kontokort, jag skall alltså ha ersättning från mitt företag för dessa kostnader. Det rör sig nästan uteslutande av resor för företaget. Jag kan inte få detta att fungera riktigt. Manualen tycks inte stämma. Kan någon ge mig råd vilka kontonr samt i vilken ordning jag skall registrera. Jag får alltid en diskrepans och kan inte spara posten.
Krister

UNICELL AB har även flyttat in Kristers eget svar i vidare tråd:
Jag har nu set på videon och när jag väljer kontorsmaterial fungerar allt som det skall. Men då jag väler "Övriga reskostnader" (5890) fungerar inte momsberäkningen som den skall, den står kavr på "Ingen moms". När jag ändrar momsen till 6% gör den helt fel och jag får till sist en restsumma i det ursprungliga beloppsfältet. Vad gör jag för fel, eller har jag stött på en bugg?

Krister

UNICELL AB har även flyttat in Kristers eget svar i vidare tråd:
Jag tror mig har hittat en lösning på problemet. Jag har upptäckt att det inte går att ändra momssatsen som

UNICELL AB har även flyttat in Kristers eget svar i vidare tråd:
Vad jag försökte säga, men tryckte på ENTER av misstag, är att om man försöker ändra på momsen i den widget som finns under kostnadsslag så räknar systemet fel. Tricket tycks vara att skapa ett konto med den aktuella momsen, ex. vis 6% för persontransporter.

Det är missvisande att förleda en att tro att momsen går att ändra under registreringen.

Krister
UNICELL ber om ursäkt för "intrånget", men vi tror att frågan blir tydligare genom att föra ihop de olika svaren/frågorna. UNICELL passar även på att ge svar direkt:
"eller har jag stött på en bugg?.." nehejdå! Det är så lätt att tro att man stött på en bugg varje gång man inte helt förstår vad som händer.
Du skriver också: "momsen i den widget som finns under kostnadsslag så räknar systemet fel." - Samma sak här - systemet räknar INTE fel: Om Du registrerar en kostnad på 100 kr på ett konto som har 25%moms, då får Du ett nettobelopp på 80 och momsbelopp på 20 kr. Mittemellan dessa båda belopp har Du momssatsen 25%. - Ändra numomssatsen till 6% - vad förväntar Du Dig. Ska UNI_BAS ändra 80 kr till 100 minus den moms som blir härnäst eller så som det är nu - Står det 80 i beloppsfältet och Du ändrar momssats till 6% - då räknar UNI_BAS ut 6% moms på 80 kr. På samma sätt blir det om Du ändrar beloppsfältet till 100 kr - ska då UNI_BAS ändra momssatsen till 25%... - nej UNI_BAS räknar då snällt ut 6% moms på 100 kr.
Gör så här: Välj först rätt momssats, tryck sedan på knappen inklusive moms, registrera därefter bruttobeloppet då har Du rätt helt igenom - inget konstigt med det - inga buggar och inga felräkningar - SEDAN ÄR DET ALLTID LÄTTARE OCH BÄTTRE OM MAN HAR ETT SERVICEAVTAL
 Skrivet av:  Krister Kristiansson IP: 90.224.38.240




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 7 =