Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Åren innan UniBas fanns... 2007-01-29 20:11
Hej!

Ju mer jag använder UniBas, dess mer inser jag hur sunkig min bokföring var innan jag skaffade UniBas!

För att få rätsida på mina gamla försyndelser funderar jag nu (trots att jag tidigare avrått andra från detta) att skriva in all min tidigare bokföring i UniBas. Gu-bevars är det bara frågan om storleksordningen 50 verifikat per år och det skulle gå rätt snabbt att mata in dessa.

För att kunna göra det, måste jag återinstallera Unibas och ange ett årtal sen' tidernas begynnelse som startdatum och därefter tragga mig genom alla gamla verifikat och mata in dem.

Innan jag gör en sådan räddningsmanöver så undrar jag...:


A) I och med det kommer jag att få dubbla uppsättningar bokföring. Dels min gamla, dels den som ligger i UniBas. Kan det finnas något legalt hinder för denna dubbla bokföring?

B) Startdatum ligger så långt tillbaka som 1995. Kommer UniBas att acceptera ett startdatum så långt tillbaka?


/ Lars Bergström
/
/ Nöjd Unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.67.229.46



Svar: Åren innan UniBas fanns... 2007-01-30 07:14
Den legala aspekten hade kanske varit enklare att svara på om Du hade råkat ut för en hårddiskkrasch. I det läget hade Du väl kanske varit så illa tvungen till en "pånyttfödelse".

I UNI_BAS är det ingenting som hindrar Dig från att starta 1995. Detta bortsett från en liten "hake". UNI_BAS kommer att tro att Du är ute och cyklar med ett startdatum mer än 3 år tillbaka i tiden - en skylt med ett protestmeddelande visas. Du måste därför "lura" programmet genom ställa om datum i maskinen till 1995 bara just i det ögonblicket Du startar datafilen - sedan ställer Du tillbaka datum till dagens datum.

För att inte allt arbetet som Du lagt ner ska vara ogjort, finns det en möjlighet att kontakta oss per telefon. Eftersom Du har serviceavtal kan Du då få en verktygskod som ger ett nytt startdatum - eventuellt slipper Du då att registrea om allt.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.38.240




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 5 =