Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Bug eller inte... fel blir det (faktura) 2007-01-30 11:45
Eftersom begreppet bug verkar trigga en viss upprördhet hos Unicell kan vi väl kalla det här för ett fel.
När man vid fakturaregistrering skapar en textrad med Ny-knappen blir denna rad prissatt med ett pris från en annan artikel. Vid utskrift av fakturan syns inte beloppet på textraden. Nettobeloppet påverkas inte heller. Däremot ingår beloppet vid beräkning av moms. Dvs vid beräkning av ett av momsbeloppen - det som står nere till vänster på fakturan. Resultatet blir en felaktig faktura - liksom!

Beträffande artikelregistrering så har jag bara möjlighet att ange utskriftsalternativ via REGISTERVÅRD->Artiklar.
Inte via REGISTRERA->Kundfakturor->Ny artikel, där kryssrutorna: Skriv ut artikelnr, Skriv ut a-pris, Skriv ut antal, Fet text, Kursiv text saknas.
För Fet text och Kursiv text spelar det ju inte så stor roll eftersom Unibas inte lagrar mina markeringar överhuvud taget.
Min Unibas version är daterad 2007-01-05
 Skrivet av:  Ove IP: 85.228.19.160



Svar: Bug eller inte... fel blir det (faktura) 2007-01-30 14:07
Det är alltid tåkigt när någon hittar en bug i programmet. Samtidigt är vi oerhört tacksamma att få vetskap om en bugg - det är ju på så sätt vi kan rätta till det som är fel. Tack Ove för att Du gjorde oss uppmärksam på buggen där ett felaktigt värde följde med när man skapar en textartikel via snabbingången till artikelregistret.
Detta är nu korrigerat - ladda ner en ny version så är det avhjälpt i den versionen. Så snart vi får kännedom om ett fel av denna typ är vi extremt snabba med korrigeringar.

Du hade fler synpunkter gällande fet text/kursiv text och möjlighet att välja bort utskrift av vissa fält. Dessa funktioner finns inte om man går snabbvägen till artikelregistret och det är heller inte tänkt att de ska finnas där. Snabbvägen är en snabbväg och alla funktioner är inte tänkta att finnas där.

Vi har testat att ange att man vill ha artikel utskriven med fet/kursiv text - det fungerar hos oss.
Återigen tack för att Du informerade oss om buggen.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.38.240



Svar: Bug eller inte... fel blir det (faktura) 2007-01-30 16:15
UNICELL har sammanfört Oves nya inlägg till den tråd som redan är öppen i denna fråga Ove skrev:
" Snabbvägen blir en snubbelväg
I mitt tidigare inlägg svarar ni att snabbvägen är en snabbväg. So what?
Det behöver ju inte innebära att den måste vara oanvändbar.

När jag registrerar en faktura och efter ett antal rader kommer på att jag har behov av en ny artikel och väljer snabbvägen till artikelregistret så vill jag kunna ange hur den nya artikeln ska skrivas ut. Om artikelnummer, enhet, antal och a-pris ska visas.

Som det är nu kan jag inte det - endast benämning och nettopris skrivs ut. Det innebär att jag måste backa ut från fakturaregistreringen, registrera min artikel, göra om fakturaregistreringen, backa ur..., registrera..., göra om... osv.

Som IT-konsult har jag svårt att se behovet av begränsad funktionalitet via snabbvägen samt logiken i ert resonemang.

Dags att tänka om!"

UNICELL`s kommentar:
När det gäller buggen som Du tidigare gjorde oss uppmärksam på svarade vi:
"Detta är nu korrigerat - ladda ner en ny version så är det avhjälpt i den versionen. Så snart vi får kännedom om ett fel av denna typ är vi extremt snabba med korrigeringar."
- Egentligen var vi otroligt snabba - bara inom någon timme så fanns en korrigerad version uppe på nätet!

Det Du beskriver nu var åtgärdat redan tidigare denna månad. Får vi be dig ladda ner en uppdatering. Dock ska det redan på förhand sägas att möjligheten att välja fet/kursiv text eller att undertrycka utskrift av vissa fält på fakturan - den möjligheten finns bara via artikelregistret.
 Skrivet av:  Ove/UNICELL AB IP: 90.224.38.240



Svar: Bug eller inte... fel blir det (faktura) 2007-01-30 18:29
För tydlighetens skull flyttar UNICELL in Oves nya inlägg i samma tråd där det hör hemma:
"Buggen kvar (faktura)
Jag laddade ner den nya versionen så snart den hade lagts upp. Jag kan bara konstatera att felet finns kvar.

Sedan en kommentar till svaret på mitt andra inlägg:

Vadå åtgärdat?
Om jag måste avbryta fakturaregistreringen, navigera till artikelregister, registrera artikel, börja om med fakturaregistreringen varje gång jag behöver lägga upp och redigera en artikel då är genvägen oanvändbar! "

UNICELL´s kommentar:
"Vadå åtgärdat? " - jo vi menar att det som Du beskriver inte stämmer in på den version av programmet som vi tidigare i januari och under dagen laddat upp. Det bekymrar oss förstås att Du inte lyckas med att lägga upp en artikel via den genväg till artikelregistrer som finns i UNI_BAS, men som saknas i många andra system. Det har förstås inte varit vår avsikt att med denna genväg "lägga ut snubbelvägar" som Du uttrycker det. Antingen har Du inte lyckats med uppdateringen eller så har vi inte förstått varandra rätt. Du får gärna ringa oss så kan vi hjälpa Dig tillrätta steg för steg.
 Skrivet av:  Ove/UnICELL IP: 90.224.38.131




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 6 =